Maailman menestyneimpien DJ-supertähtien kärkikaartiin lukeutuva Judge Jules on niittänyt menestystä DJ-keikkojen lisäksi myös esimerkiksi radioaalloilla ja tuottajana. Maailman parhaaksi tiskijukaksi useita kertoja äänestetty tähti saapuu maanantaina 5. joulukuuta Suomeen, kun hän esiintyy Hämeenlinnassa järjestettävässä Push Up! -tapahtumassa.
HUOM! Voit myös kuunnella koko haastattelun tästä.
Stara tiedusteli jo etukäteen DJ-tähden kuulumisia ja esimerkiksi odotuksia tulevalle Suomen keikalle. Ne olivatkin korkealla, sillä Judge Jules osoittautui selkeäksi Suomen ystäväksi.
– Olen ollut Suomessa muutaman kerran ja minulla on ollut aina hauskaa. Suomalaiset ovat tunnettuja siitä, että heillä on todennäköisesti eniten hyviä tiskijukkia ja tuottajia. Siellä on myös hyviä klubeja siihen nähden, että maa on aika pieni. Suomi on voimakas tällä rintamalla, vaikka väkiluku ei olekaan kovin suuri, Judge Jules kertoi Staralle.
Suomessa muutamia kertoja keikkaillut tähti tuntee alan suomalaiset tähdet ja taustavoimat. Hämeenlinnassa hänen kanssaan samalla keikalla esiintyy esimerkiksi Kimmo ”K-System” Kauppinen.
– Tunnen monia suomalaisia tuottajia ja olen ollut yhteydessä heidän kanssaan Facebookin, Skypen ja sähköpostin kautta. Tunnen Above & Beyondin Paavon, joka asuu Lontoossa, Alex Kunnarin ja tietenkin Kimmon (K-System), jolle teen keikan ensi maanantaina. Luulen, että Suomesta kirjoitetaan vielä jonain päivänä hyvä tarina kaikesta tästä. On mielenkiintoista, että toinen pieni maa Hollanti on tuottanut myös monia hyviä DJ-tähtiä.
Nimivieras tiesi myös mitä kylmässä Pohjolassa maanantaina juhlitaan.
– Kyllä, olen ollut Suomessa kerran aiemminkin juhlimassa itsenäisyyspäivää.
Monilla ammattitaidoltaan hieman vajavaisilla DJ-tähdillä on usein mukana jo etukäteen valmiiksi päätetty setti, johon ei tehdä muutoksia, vaikka tanssilattia näyttäisi sitä vaativan. Judge Jules on kuitenkin sitä koulukuntaa, joka soittaa yleisölle eikä itselleen ja ystävilleen. Siitä syystä myös keikan biisikattaus selviää vasta yleisöä lukemalla.
– Kun menen keikoille, niin en tiedä etukäteen kovin tarkasti mitä tulen soittamaan. Kaikki riippuu yleisöstä ja siitä miten minä näen yleisön ja mitä yleisö tanssii. Sitä pitää vain valita oikeat kappaleet. Suomessa esitän myös omaa uutta tuotantoani, joka on juuri valmistunut, ja siksi olen innoissani tulevasta keikasta, Judge Jules paljasti Staralle.
– Olen juuri nyt studiolla viimeistelemässä uutta kappalettani. Kun minulla on jotain uutta materiaalia, niin tuskin jaksaa odottaa, että pääsen esittämään sitä ensimmäisen kerran yleisölle. Uudella kappaleellani ei ole vielä nimeä, mutta se on valmis esitettäväksi viikonlopun keikoilla Venäjällä ja maanantaina Suomessa.
”Minä soitan musiikkini muistikortilta”
Brittitähti on aloittanut musiikillisen uransa vuonna 1987, jolloin hän toimi tiskijukkana klubeilla ja piraattiradiossa. Sittemmin musiikkiala on muuttunut huimasti, mutta suurin yksittäinen muutos on tapahtunut kuitenkin formaateissa, joita on matkan varrella tullut ja mennyt. CD tuli DJ-käyttöön toden teolla vuosina 1991 ja 1992, mutta viime vuosina CD on saanut jo väistyä MP3-kappaleiden tieltä historian lehdille.
– Minusta musiikillisesti kyse on vain evoluutiosta. Suurin muutos on ollut se, että ollaan siirrytty kokonaan digitaaliseen aikakauteen, jossa ihmiset miksaavat kappaleita digitaalisesti. Samalla kappaleiden soitettavuus on lisääntynyt paljon. Nykyisin teknologia on niin paljon halvempaa ja helpompaa, että yhä useampi ihminen on oppinut käyttämään sitä. Aiemmin samaan tarvittiin useita ammattilaisia studioteknikoita, DJ-tähti toteaa.
Monet vanhan koulukunnan tiskijukat suosivat vielä vinyyliä, mutta supertähti-sarjassa analogia on kuitenkin saanut väistyä digitaalisen musiikin tieltä.
– Minä soitan musiikkini muistitikortilta. Minä näen paljon suurten DJ-nimien keikkoja, enkä näe enää kovinkaan monien soittavan nykyisin vinyyliä. Vinyylilevyä voi toki käyttää ohjaamaan kannettavan tietokoneen musiikkia. Minä käytän muistikorttia, koska pidän siitä, että valmistelen keikkaani jo etukäteen. Teen paljon sellaisia valmisteluita, joita olisi vaikea tehdä livenä. Siksi työskentelen tällä tavalla.
Hyvä DJ on sellainen, joka saa yleisön tanssimaan lopulta jopa hurmokseen saakka. Judge Jules osaa sen erityisen hyvin, ja hän paljasti myös miten onnistunut keikka rakennetaan.
– Pääasia on, että soittaa oikeat kappaleet ja että pysyy oikeassa tasapainossa tuttujen ja tuntemattomien kappaleiden kanssa. Kumpaankaan suuntaan ei saa mennä liian pitkälle. Minusta on tärkeää, että myös DJ nauttii ja pitää hauskaa. Siinä ei voi huijata ketään, ja hyvä DJ pitää siitä, että hän on soitinten takana, Judge Jules kertoo.
”DJ ei voi delegoida omia korviaan”
Maailman suurimmilla DJ-tähdillä on suurta vaikutusvaltaa siihen mitä maailman muut tiskijukat soittavat. Heidän suosittelunsa ovat edesauttaneet lukemattomia hittejä nousemaan harmaasta massasta listaykkösiksi. Käytännössä heidän soittolistoilleen pääseminen on kaikkien konemusiikin tekijöiden haaveissa. Se ei ole kuitenkaan kovin helppoa.
– Minä saan niin paljon musiikkia, että on täysin mahdotonta kuunnella kaikkia niitä kappaleita. Saan noin 700 – 1.000 eri kappaletta viikossa. Avustajani karsii sen määrän noin 150 kappaleeseen, jotka minä sitten kuuntelen itse. DJ ei voi delegoida omia korviaan kenellekään, vaan kappaleet täytyy kuunnella itse.
– Se on hieman tylsää, koska monina viikkoina on niin paljon hyviä kappaleita, että kaikki eivät mahdu millään mukaan, ja joinain viikkoina hyviä kappaleita ei tule tarpeeksi. Suurimmalla osalla suurista DJ-tähdistä on todennäköisesti joku avustaja, jonka kanssa kappaleita karsitaan. Siihen kuluu todella paljon aikaa, mutta se pitää vain hoitaa. Se on DJ:n tehtävä.
Judge Julesin lisäksi maailman suurimpiiin DJ-tähtiin lukeutuvat esimerkiksi Paul van Dyk, Tiesto, Paul Oakenfold, David Guetta ja Armin van Buuren sekä kolmikko Above & Beyond, jossa vaikuttaa Lontoossa asuva suomalainen Paavo Siljamäki. Pitävätkö nämä tähdet keskenään paljonkin yhteyttä?
– Kyllä ja ei. Olen ollut alalla pidempään kuin useimmat heistä ja olen nähnyt heidän kasvavan DJ-tähdiksi. Minä tunnen käytännössä kaikki ja osan heistä hyvinkin. Tunnen Arminin (van Buuren) ja Above & Beyondin erityisen hyvin. Joidenkin kanssa voin käydä drinkillä, mutta emme ole välttämättä kuin hyvät vanhat ystävät.
”Tiskijukka on taiteilija”
Suomen DJ-alalla on viime päivinä käyty vikasta keskustelua Gramexin harjoittamasta mielivallasta. DJ joutuu nimittäin maksamaan jo kertaalleen ostamastaan musiikista lisenssimaksun ja ravintola lisäksi musiikin esitysmaksun. Kaiken lisäksi DJ selviää samalla maksulla oli kappale sitten peräisin digitaalisesta kaupasta tai piraattipalvelusta. Ongelmia tuottaa myös kysymys siitä onko DJ taiteilija vai ei. Judge Julesilla oli asiaan kokemuksen tuoma vastaus.
– Minusta tuon keskustelun pitäisi jo olla ohi. Kymmenen vuotta sitten tiskijukat olivat samassa asemassa kuin jukeboksit ja he soittivat vain muiden ihmisten levyjä. Nykyisin menestyäkseen täytyy tehdä myös omia kappaleita. Minä itse teen paljon bootlegeja ja lisään muiden kappaleisiin esimerkiksi omia säkeistöjäni. Lisäksi julkaisen kolme tai neljä omaa singleä vuodessa, Judge Jules kertoi Staralle.
– Levyjen julkaiseminen on olennainen osa maailman johtavien DJ-tähtien joukkoon kuulumisessa. En usko, että kukaan enää kyseenalaistaa… Kun minä aloitin urani olin piraattiradion promoottori ja clubi-DJ. Tämän hetken suurimmista DJ-tähdistä lähes kaikki ovat sen sijaan aloittaneet uransa tuottajina. Heistä tuli tiskijukkia vasta menestyneiden levyjen jälkeen. Ei ole siis epäilystäkään siitä, etteivätkö DJ:t ja muusikot olisi samanlaisia taiteilijoita.
Vuosikymmenten varrella Jules on tehnyt niin huiman määrän keikkoja, että sieltä on vaikea nostaan esiin jotain erityisiä tapauksia. Oma lempilapsi on kuitenkin hänelle läheinen.
– Olen tehnyt tätä 20 vuotta ja on vaikea rajata sieltä jotain erityistä. Sen täytyy kuitenkin olla Judgement Sunday, jotka ovat jatkuneet jo pitkään. On selvää, että klubi ei menesty 13 vuotta ihan ilman syytä. Siellä on viikosta toiseen aina upea ilmapiiri. Se ei ole koskaan pettänyt.
Haastattelun lopuksi oli aika tiedustella DJ-veteraanin uran kolme parasta ja vaikutusvaltaisinta kappaletta. Lista oli varsin tyhjentävä.
– Paul van Dykin remix Humaten Love Stimulationista. Rakastan sitä kappaletta. Sitten Joe Smoothin Promised Land ja Art of Noisen Moments In Love, Judge Jules luetteli.
Jocka Träskbäck