Housen kummisetä Farley ”Jackmaster” Funk ei peittele tyytyväisyyttään siihen, että sattuu olemaan yksi tanssimusiikin käänteentekevimmistä hahmoista. Housen kuningas valmistelee parhaillaan uutta albumiaan ja elää herran nuhteessa.
Joskus 80-luvun puolella muun Amerikan pakatessa discolevyjänsä kellariin, Amerikan keskilännen suurimmassa kaupungissa, Chicagossa, tanssimusiikkikulttuuri eli ja voi hyvin. Michiganjärven rannalta aallot löivät Britteinsaarille ja globaali housekulttuuri sai alkunsa miljoonakaupungin sydämessä syntyneestä underground-liikkeestä.
Tarkemmin ottaen tanssimusiikin historian kulku sai odottamattoman käänteen kun chicagolaisen Keith Farleyn tuottama Love Can´t Turn Around -kappale löysi tiensä Britteinsaarilla Top10:een vuonna 1986. Kyseinen tuottaja tunnettiin – ja tunnetaan nykyäänkin – nimellä Farley ”Jackmaster” Funk.
– En ikinä olisi uskonut, että siitä tulee niin iso juttu. Kukaan ei olisi uskonut, kertoi 70-luvun puolella uransa aloittanut elävä legenda pääkallopaikaltaan Chicagosta.
Farley ja Hot Mix 5
Paitsi että hänet merkittiin housen ensimmäisen suuren hitin tuottajaksi, deejiinä ehkä nykyään paremmin tunnettu Farley vaikutti genren popularisoinnista suuressa vastuussa olleessa Hot Mix 5 dj-kollektiivissa, joka pyöritti 80-luvun alussa radio-ohjelmaa chicagolaisella VBMX-FM radiokanavalla.
Vuosien varrella mies on tuottanut useita muitakin tanssihittejä ja piipahtanut välilllä myös hip hopin puolella palaten kuitenkin juurilleen housen pariin 90-luvun puolivälissä.
Tällä hetkellä Farley on keskittynyt uuden albuminsa työstämiseen, eikä juurikaan keikkaile. Oman menestyksensä myötä mies on kuitenkin parinkymmen vuoden aikana ehtinyt käydä maailman kaukaisimmillakin seuduilla.
– Urani on vienyt minut sellaisiin paikkoihin, joista luettiin peruskoulun maantiedon tunneilla ja silloin ajattelin, kuinka suuri maailma onkaan. Luojalle kiitos, että olen saanut kiertää lähes koko maapallon varmaan noin kymmenen kertaa.
House on globaali genre
Kun housemusiikki löi 80-luvulla läpi Britanniassa, myös Farley pakkasi laukkunsa ja lähti musiikkinsa perässä valtameren yli. Myöhemmin kulttuuri sai maailmanlaajuiset mittasuhteet ja nykyään on tuskin olemassa yhtään miljoonakaupunkia, jossa ei voisi löytää klubia, jonka levylautasella pyörii sen hetken kuumin tanssilattiahitti.
– Viime aikoina niitä maailman kolkkia, joissa ihmiset todella ymmärtävät housea ja joissa on hauska soittaa, ovat tietysti USA:n ja Suomen ohella muun muassa Britannia, Saksa, Irlanti, Espanja ja Italia. Varsinkin Briteissä skene vaikuttaa hyvältä, etenkin kun kaikki brittiläiset deejiit ovat nyt USA:ssa.
Globaalin musiikkikulttuurin alullelaittaja on hyvillään genren menestyksestä. Kolmen vuosikymmenen muutos ei ole kuitenkaan pelkästään housekulttuurin leviämistä ja kuulijakunnan kasvua. Myös teknologia on muuttanut olennaisesti koko genreä.
– Teknologinen kehitys on ollut sekä hyvä että huono asia. Ja huonolla tarkoitan lähinnä sitä, että deejiit, jotka eivät osaa todella soittaa, saavat keikkoja käyttämällä teknologiaa hyväkseen. Toisaalta esimerkiksi internetin ansiosta voin tehdä yhteistyötä ympäri maailmaa olevien ihmisten kanssa.
Kymmenen käskyä
Farley ”Jackmaster” Funk ei kainostele rooliaan housen pioneerina, mutta hän ei myöskään piilottele sitä, että on kristitty. Mutta miten kristillisyys ja ammatti paheellisen tanssimusiikin parissa tippuu deejiin arkeen?
– Yksinkertaisesti käyttäytymällä kuin kristitty ja siten osoittamalla kristillisyyttäni. Vähän samaan tapaan kuin kaikille kristityille, jotka tekevät päivittäin töitä ei-kristittyjen kanssa; työ on työtä ja samaan aikaan on kristitty.
Teksti: Johanna Virmavirta