Idols-kisan viimeiseen finaaliin edenneillä Anna Abreulla ja Ari Koivusella on viestintäkouluttaja Ismo Jokisen mielestä paljon opittavaa esiintymisestä. Jokisen mukaan he eivät osaa ottaa yleisöään. Mutta kumpi on parempi, Ari vai Anna? Entä mitä mieltä Jokinen on Idols-tuomareista? Viihdelehti Stara.fi jututti Jokista maanantaina.
Idols-kisan viimeisessä finaalissa kohtaavat Anna Abreu ja Ari Koivunen. Kumpi on mielestäsi parempi esiintyjä?
– Käännyn ehkä Annan puoleen sen vuoksi, että hän on nöyrä. Tai pikemminkin asian ratkaisee se, että Ari on ylimielinen. Annassa on jotain aitoa.
– Ari on taas – miten sen sanoisi – jotenkin tehty. Voi olla, että hän on sympaattinen tyyppi, kuten hän jossakin haastattelussa sanoi. Mutta miksi hän sitten esittää?
– Tietenkin pitää muistaa, että Arin pikkusisko kuoli vähän aikaa sitten. Sehän on aivan hirveä asia ja kova kokemus nuorelle ihmisille. Voi olla, että ylimielisyys kumpuaa siitä.
Mitkä ovat Arin vahvuudet?
– Niitä on vaikea löytää. En halua olla ilkeä ja haukkua vain haukkumisen ilosta, mutta sanon, mitä ajattelen. Ehkä Arin vahvuudet ovat hevimusiikissa. Hänen pitäisi kuitenkin muistaa, että hän osallistuu kilpailuun, jossa on huomioitava yleisö ja muut kilpailijat.
Entä Arin heikkoudet?
– Kuuntelin, kun hän lauloi kappaleen You Break My Heart. Se kuulosti hirveältä. En ole laulaja, mutta huomasin, että se kuulosti pahalta, puristamiselta. Otin yhteyttä alan ammattilaiseen Kaija Kiviojaan, ja kysyin häneltä, mikä biisissä oli vikana. Olin itse sitä mieltä, että Ari lauloi alavireisesti. Heh – Kaija kuitenkin korjasi, että hän lauloi itse asiassa ylävireisesti.
– Arin esiintyminen on myös konemaista. Yhdessä kappaleessa hän heilutti hiuksiaan. Miksikäs sitä nyt kutsutaan? Niin joo – moshaukseksi. Se oli täysin irtonainen esityksessä. Suomalaiset arvostavat aitoutta, ja Arin esiintymisestä se puuttuu. Vaikka Ari esittää itsevarmaa, hän ei näytä siltä. Itse asiassa, Ari näyttää hyvin epävarmalta.
Onko Arissa potentiaalia?
– Kyllä. Hän on 22-vuotias, eikä niin nuorella voi olla vielä paljon elämänkokemusta. Arin on kuitenkin korjattava asennettansa, sillä jos hän käyttäytyy jatkossakin samalla tavalla, kukaan ei halua tehdä töitä hänen kanssaan.
Entä mitkä ovat Arin kilpakumppanin Annan vahvuudet?
– Annan vahvuus on, että hän on ihastuttava nuori tyttö. Hän on saanut ihmiset pitämään itsestään.
Ilmeisesti myös hänellä on heikkouksia.
– Kyllä, sillä hän on liian nuori tuonne. Hänelle olisi tehnyt hyvää viettää kolme vuotta kellaribändeissä. Lisäksi Annan ryhti on huono; hänen hartiansa ovat lyyhistyneet. Jos hän nousisi seisomaan, oikaisisi itsensä, tekisi se jo paljon.
– Hänen pitäisi myös sisäistää, mitä hän laulaa. Hän ei ollut tehnyt sitä kappaleessa Rakkauden haudalla. Se on kuitenkin täysin normaalia, sillä hän on 17-vuotias. Jotkut asiat vaativat kokemusta, eikä 17-vuotiaalla voi olla nelikymppisen elämänkokemusta.
Mistä huomaa, etteivät Ari ja Anna ole esiintyneet suurille yleisöille aikaisemmin?
– He eivät pysty ottamaan kontaktia yleisöön. Heidän pitäisi pystyä huomioimaan koko yleisö, mutta laulaa samalla siten kuin kappale olisi tarkoitettu yhdelle tärkeälle henkilölle. Sama juttu pätee esiintymiseen yleensäkin. Ei tv-juontajankaan kannata sanoa: ”Hei siellä, te kaikki miljoonat katselijat.”
– Jos juontaja sanoo noin, katsojalle tulee tunne, että hän on vain osa massaa. Mielestäni on helppo huomata, että kellaribändivaihe on jäänyt molemmilla esiintyjillä aika lyhyeksi.
– Annaa selvästi pelottaa, kun hän kuuntelee tuomareiden kommentteja. Hän on kuin peura auton valoissa – odottaa kuoliniskuaan. Hän on aivan liian kovassa paikassa. Jos paineet ovat liian kovat, se voi olla haitallista jopa mielenterveydelle.
– Suomessa on tietenkin ollut myös sellaisia laulajia, jotka eivät ole pystyneet kommunikoimaan yleisön kanssa. Heillä on kuitenkin ollut niin hyvä ääni, että se on täyttänyt tyhjiön.
Tarkoitatko Rauli ”Badding” Somerjoen kaltaisia henkilöitä?
– En koskaan tavannut ”Baddingia”, mutta lukemani perusteella hän oli juuri sellainen henkilö. Hän ei viihtynyt lavalla, mutta hänen äänensä ja tulkintansa olivat jumalallisia.
Idols-tuomarit
Pitäisikö tuomaristossa olla henkilö, joka arvioi vain esiintymistä?
– Mielestäni sellainen henkilö, joka ei ole syvällä musiikkimaailmassa, sopisi tuomaristoon hyvin. Hän voisi keskittyä esiintymiseen.
– Ihmettelin, kun tuomaristo ei antanut minkäänlaista rakentavaa kritiikkiä Arille sen jälkeen, kun hän oli laulanut kappaleen You Break My Heart. Eivätkö he kuulleet sitä? Vai onko heidän tässä vaiheessa vain kehuttava kilpailijoita?
– Ehkä formaatti pakottaa heidät kehumaan. Siltä ainakin näyttää. Tuomaristossa ollut Tarja Turunen sanoi jossain välissä, ettei hän muista, mitä pitää sanoa, koska ohjeita tuli niin paljon. Se taisi olla freudilainen lipsahdus.
Menettävätkö tuomarit hiljalleen uskottavuutensa?
– Niin, kyllä he menettävät. Olen kuitenkin pitänyt heitä ammattilaisina. Vaikka kilpailija esiintyy huonosti, he saattavat sanoa, että tämä laulaa kauniisti ja on läsnä. Mutta ei perkule – kun ei kumpaakaan.
– Simon Cowell on tuomari, jonka kommenteista pidin aikaisemmin. Hän sanoi suoraan sen, mitä ajatteli. Myöhemmin hänelle kuitenkin muodostui sellainen rooli, että häneltä odotettiin tietynlaisia kommentteja.
Miten esiintymistä voi harjoitella?
– Esiintymällä kellaribändissä pienelle yleisölle, joka ei lynkkaa ensimmäisestä epäonnistumisesta. Esiintymistä voi opetella myös erilaisilla kursseilla. Olen usein sanonut, että kannattaa juontaa esimerkiksi kyläjuhlia ilmaiseksi. Silloin saa arvokasta kokemusta.
– En voi ymmärtää, miksi kilpailijoiden hirveimmistä epäonnistumisista pitää koostaa televisio-ohjelmia. Jotkut sanovat, että niitä on mukava katsella. Mielestäni ei ole, päinvastoin. Se on hirveää. Olen itsekin mokannut yleisön edessä, ja voin sanoa, että se ei todellakaan ollut mukavaa.
Jos epäonnistumisella herkutellaan televisiossa, pystyykö siitä toipumaan?
– Vahva luonne pystyy, mutta toiselle voi käydä siten, että hän ei enää suostu esiintymään.
Idols-kilpailijat
Mielipiteesi Idols-kilpailijoista yleisesti?
– En seurannut Idolsia kovin tarkasti ennen kuin sovimme tämän haastattelun, mutta mieleeni on tullut kaksi ryhmää: pelleilijät ja nuoret tyrkyt, jotka haluavat julkisuuteen mihin hintaan tahansa. Osa kilpailijoista osaa tietenkin laulaa, mutta suurin osa ei osaa.
Aivan. Tyttö päättää osallistua kilpailuun, koska äidin mukaan hän laulaa kauniisti. Ja kisassa paljastuu karu todellisuus.
– Niinpä – ja se on hirveää. Me kaikki olemme sitä mieltä, että oma ääni sopii hyvin laulamiseen. Mutta muut eivät kuule laulua samalla tavalla. Olisi tärkeää, että kilpailijat saisivat kokemusta ja rehellistä palautetta ennen kuin osallistuvat tällaisiin ohjelmiin.
Onko mieleesi jäänyt helmiä edellisistä Idols-kilpailuista?
– Hanna Pakarinen on ainoa. Okei – Katri Ylanderilla on joitakin ihan mukavia biisejä.
Entä teinityttöjen unelma Antti Tuisku?
– Antissa on jotain kummallista kätkettyä. Luulen tietäväni, mitä hän peittelee. Jotkut hänen videoistaan ovat myös ylituotettuja ja mahtailevia. Sellainen ei kuulu Suomeen. On kuitenkin sanottava, että nuorelta mieheltä löytyy paljon yritystä.
Mielipiteesi kilpailijoiden tyylistä?
– Välillä on helppo huomata, etteivät he tunne oloansa hyväksi lavalla. Se johtuu osittain myös heidän vaatteistaan, jotka stailisti on heille valinnut. Kun nuorta henkilöä stailataan, hän ei välttämättä uskalla sanoa, ettei hän halua pitää tiettyjä vaatteita.
– Minulle yritettiin kerran pistää pinkeä t-paita päälle. Olen melko pyöreä, joten sanoin, etten minä halua mennä esittelemän läskejäni televisioon. Nuoret eivät aina kuitenkaan uskalla sanoa omaa mielipidettään.
– Erään tutkimuksen mukaan kehosta välittyvät aidot tunteet muodostavat jopa 93 prosenttia esiintymisestä. Sanat muodostavat vain jäljelle jäävät seitsemän prosenttia. Aitoja tunteita ei voi peitellä, joten on erittäin tärkeää, että tuntee olonsa mukavaksi lavalla.
Ismo Jokinen on viestintä- ja esiintymiskouluttaja, joka kouluttaa yritysmaailmassa toimivien lisäksi juontajia Speaker’s Cornerissa. Hän on toiminut juontotehtävissä jo 30 vuoden ajan.
Teksti: Pekka Värre