Saksalainen koneakti Scooter on tanssittanut dancekansaa jo 13 vuoden ajan. Stara pirautti yhtyeen keulahahmo H.P. Baxxterille ja kyseli miehen kuulumisia. Hän oli saapunut Helsinkiin markkinoimaan yhtyeensä uutta The Ultimate Aural Orgasm -albumia. Levyn nimi aiheutti heti pientä sekaannusta.
– Se on sanaleikki, koska The Ultimate Aural Orgasm kuulostaa joltain aivan muulta, heh heh! Muuten se tarkoittaa ehkä parasta koskaan kuulemaasi soundia.
H.P. Baxxter, oikealta nimeltään Hans-Peter Geerdes, on käyttänyt vuosien varrella lukuisia pseydonyymejä, eli vaihtoehtoisia artistinimiä.
– Mietin jokaiselle julkaisullemme uuden artistinimen. Nimiä on jo niin paljon, että en edes muista kaikkia. Niitä ovat esimerkiksi Notorious Dave, Sheffield Dave, Ice ja The Screaming Lord. Yleensä keksin nimen lyriikoiden mukaan.
Dancesampo suoltaa hittejä
Scooter on julkaissut pitkällä ja menestyksekkäällä urallaan jo kymmeniä tanssihittejä. Ideasampo ei ole kuitenkaan ehtymätön.
– Joskus luulen, että ideani ovat loppuneet, mutta istuttuani muutaman viikon studiossani keksin yhtäkkiä taas uuden kappaleen. Se on hauskaa, enkä voisi elää ilman studiotyöskentelyä ja keikkailua, H.P. Baxxter kertoo Staralle.
Scooterin perussoundi ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa, mutta matkan varrella on otettu vaikutteita useista musiikkityyleistä.
– Musiikkimme juuret tulevat vanhasta technoscenestä 90-luvun alusta, mutta vuosien varrella soundissamme on ollut erilaisia vaikutteita. Uudella levyllämme on esimerkiksi kaksi kappaletta, jotka ovat electroa ja ne kuulostavat erilaiselta kuin muut kappaleemme. Samaan aikaan jatkamme myös trancen ja breakbreatin parissa. Emme halua toistaa itseämme ja yritämme olla avoimia uusille ideoille.
Uudella albumilla kuullaan yhtyeen ensimmäinen puhtaasti housevaikutteinen kappale Shake That. Lopputulos oli toimiva tanssihitti, mutta siitä huolimatta lähiaikoina ei kuulla lisää housemateriaalia.
– Olimme keikalla Dubaissa, ja istuimme hotellimme aulassa. Taustalla kuului 70-luvun discomusiikkia ja kuulin tämän KC & The Sunshine Bandin kappaleen, jota en saanut mielestäni. Pidin siitä kovasti ja päätimme kokeilla sitä. Siten teimme ensimmäisen housekappaleemme.
– Nämä jutut vain tapahtuvat. Seuraava singlemme on Lass Uns Tanzen, joka on ensimmäinen saksankielinen singlemme. Se on electrohousea, jossa on erilainen biitti aikaisempiin kappaleisiimme verrattuna, Baxxter paljastaa.
The KLF on kaiken alku ja juuri
Scooterin musiikki perustuu pääasiassa tuttujen tanssihittien kierrättämiseen. Eniten vaikutteita ja lainauksia on otettu legendaariselta The KLF -yhtyeeltä. Baxxter tunnustautuukin yhtyeen suureksi faniksi.
– Pitää paikkansa. Vuonna 1990 The KLF julkaisi What Time Is Love -kappaleen, joka muutti elämäni. Ennen sitä elin kahdeksan vuotta uuden aallon, kuten Depeche Moden, parissa, mutta kappaleen kuullessani ihmettelin, että mitä tämä oikein on?
– Tuosta päivästä lähtien pidin technomusiikista ja tuo kappale muutti koko musiikkimakuni. Vuosien varrella olemme samplanneet luultavasti kaiken, mitä The KLF on koskaan julkaissut, H.P. Baxxter hehkuttaa Staralle.
Scooter nimesi jopa Back To The Heavyweight Jam -albuminsa The KLF -yhtyeen mukaan. Kaikesta fanituksestaan huolimatta H.P. Baxxter ja kumppanit eivät ole vielä päässeet tapaamaan idoleitaan.
– Ikävä kyllä emme vielä. Olen lukenut haastatteluja, joissa Bill Drummond kertoi pitävänsä musiikistamme ja että hänen mielestään jatkamme linjaa, jonka he aloittivat. Olin hyvin ylpeä kuullessani tuosta, sillä he ovat todellisia legendoja.
The KLF kuohutti aikanaan kulttuuripiirejä monin tavoin. He esimerkiksi polttivat miljoona puntaa ja videoivat yhden kaikkien aikojen kalleimmista rovioista. Scooter ei ole ainakaan vielä seuraamassa esikuviaan näin tarkasti.
– Heh heh, ehkä meidän pitäisi! Meidän tulisi ehkä kehittää jotain uutta, jota The KLF olisi voinut tehdä, mutta ei ole tehnyt. He ajoivat esimerkiksi jouluna ympäri Lontoota jäätelöautolla ja jakoivat olutta köyhille. Heillä oli todella outoja ideoita.
H.P. ei ollut uskoa korviaan kuullessaan Staralta, että Bill Drummond ja Jim Cauty kävivät aikoinaan Suomen Lapissa hautaamassa Elvis Presleyn valokuvan tunturiin. Paluumatkalla heitä ei päästetty helsinkiläiseen yökerhoon, koska miehillä oli yllään skottikiltit.
Onnistuneita ja epäonnistuneita lainauksia
Scooter teki pari vuotta sitten cover-version vuosituhannen vaihteessa Espanjan listaykkösenä olleesta Elvis Crespon Suavemente -hitistä. Yhtyeen keulahahmon mukaan kappale lukeutuu Scooterin epäonnistumisiin.
– Torstai-iltaisin meillä on Saksassa after work -klubeja, joissa soitetaan vanhoja kappaleita ja kuulin siellä usein tämän kappaleen. Minusta kappale oli cool, mutta en ole kovin tyytyväinen omaan versioomme. Kaikki ideat eivät ole hyviä, ja tämä kuuluu niihin huonoihin. Varsinkin verrattuna Shake That -kappaleeseemme, josta todella pidän. Suavemente ja Scooter olivat tyylillisesti liian kaukana toisistaan.
The KLF -yhtyeen lisäksi Scooter on usein lainannut myös The Prodigy -yhtyettä ja muita technoklassikoita. Aina ei kyse ole kuitenkaan ollut suorasta lainauksesta.
– Usein minä saan idean ja ajattelen, että nyt tarvitsemme erikoisen grooven tai biitin esimerkiksi The Prodigyltä. Sitten Rick etsii samplet ja luo niiden soundit uudelleen. Emme yleensä suoraan lainaa, vaan Rick muodostaa itse soundit samanlaisiksi. Joskus kuitenkin lainaamme suoraan, kuten The KLF:n tapauksissa, Baxxter valottaa yhtyeen toimintaperiaatetta.
Vierailijoina tuttuja hiphop- ja rocktähtiä
Behind The Cow -kappaleessa kuullaan vierailevana vokalistina hiphop-tähti Fatman Scoop.
– Kun teimme kappaletta, ajattelimme sen c-osaa. Päätimme hidastaa sen hiphop-biitin tasolle ja sanoin, että olisi hienoa saada mukaan joku todella cool hiphop-tähti. Michael Simon pyysi Fatman Scoopia mukaan, koska hänen äänensä sopii hyvin Scooter-soundiin.
– Otimme yhteyttä hänen manageriinsa ja soitin suoraan Fatmanille New Yorkiin. Fatman Scoopin osuudet äänitettiin New Yorkissa ja jopa hänen osuutensa musiikkivideossa kuvattiin siellä, kun loput videosta kuvattiin Intiassa.
HP Baxxter paljasti Staralle suunnittelevansa laajamittaista yhteistyötä Bloodhound Gang -yhtyeen kanssa. Bändit ovat jo ehtineet vaihtaa kappaleita, ja tulossa on ehkä myös yhteisiä julkaisuja.
– Olemme tavanneet Bloodhound Gangin tyypit usein Saksassa, ja päätimme tehdä yhteistyötä. He ovat mukana kappaleessa Shit That Killed Elvis, jonka on kirjoittanut Jimmy Pop. Olemme jo lähettäneet meidän kappaleitamme heille. Tulossa voi siis olla yhteinen single heidän kanssaan.
Ei paluuta entiseen
HP Baxxter teki musiikkia jo vuosia ennen Scooterin syntymistä. Hän oli mukana esimerkiksi yhtyeissä Celebrate The Nun ja The Loop. Kumpikaan jo kuopatuista bändeistä ei ole kuitenkaan tekemässä paluuta.
– En usko. Celebrate The Nun oli täysin eri juttu. Halusimme silloin olla kuten Depeche Mode ja se oli sellainen kasarijuttu. En usko, että teemme koskaan enää keikkoja. Nykyisin pidän tanssimusiikista, mutta kuuntelen joskus vielä kotona Depeche Modea. En kuitenkaan enää halua tehdä sellasta musiikkia.
Entiseen ei ole myöskään paluuta Scooterin alkuperäisen kokoonpanon suhteen. Tuorein vaihdos tapahtui, kun Michael Simon korvasi Jay Frogin.
– Huomasimme, että homma ei enää toiminut studiossa niin hyvin kuin aikaisemmin. Silloin piti tehdä jotain muutoksia ja Jay kertoi, että jatkaa dj-keikkojaan ja oman materiaalinsa tuottamista. Joskus käy niin, ettei homma vain toimi. Emme riidelleet tai muuta sellaista ja olemme yhä ystäviä.
Scooter nähdään mahdollisesti ensi kesänä myös Suomessa jollain suurista festivaaleista.
– Keikkaa ei ole vielä vahvistettu, mutta uskoisin että esiinnymme Suomessa eräällä suurella kesäfestivaalilla. Viime vuonna esiinnyimme Raumalla, ja siellä oli hyvä show ja mahtava yleisö. Suomessa on aina ollut mukavaa. On hienoa esiintyä kun aurinko ei laske, ja jatkobileet ovat mahtavia!
Jocka Träskbäck