Kansainvälisten pikaruokaketjujen puristuksessa myös kotimainen pikaruoka on suomalaisten mielestä arvossaan. Stara tiedusteli viime viikolla lukijoiltaan parasta pikaruokaketjua.
Suosituimmaksi pikaruokaketjuksi nousi kotimainen Hesburger, jonka nimesi parhaaksi lähes 35 prosenttia äänestykseen vastanneista. Maailman tunnetuin hampurilaisketju McDonald’s jäi toiselle sijalle 30 prosentin äänimäärällään. Ääniä annettiin yhteensä peräti 4.000 kappaletta.
Kolmanneksi sijoittui leipiin erikoistunut niin ikään amerikkalaislähtöinen Subway, jota piti parhaana pikaruokaketjuna 26 prosenttia vastanneista. Seuraavat suomalaiset pikaruokaketjut olivat Carrols 6 prosentin ja Scanburger 5 prosentin äänimäärillä.
Maailman suurimpiin pikaruokaketjuihin lukeutuva Burger King ei toimi tällä hetkellä lainkaan Suomessa, mutta yhtiö kertoi elokuussa, että sen tulos on noussut vuodessa peräti 42 prosenttia. Osansa menestykseen toi Indiana Jones -elokuvaan liittynyt Whopper-kampanjatuote.
Viihde ja pikaruoka kulkevat käsi kädessä erityisesti Yhdysvalloissa, mutta myös taloudellisen taantuman uskotaan vaikuttavan positiivisesti pikaruoan menekkiin. Metro-lehden mukaan taantuma tietää hyviä aikoja hampurilaisketjuille, ja tätä mieltä on Suomessa myös Hesburgerin perustaja Heikki Salmela.
– Lama-aika suosii pikaruokaa. Myynti kasvaa, työntekijöitä löytyy helpommin ja on edullista investoida, Salmela kertoi viime viikolla Taloussanomien haastattelussa.