Kerroimme pari viikkoa sitten kuinka Applen uudesta iPhone 4 -puhelinmallista on löydetty vakava suunnitteluvirhe, jonka takia laitteen lasipinta hajoaa merkittävästi herkemmin kuin kilpailijoiden vastaavissa laitteissa ja Applen edellisessä iPhone 3 -mallissa.
Syynä laitteen ennätysherkkään hajoamiseen pidetään sitä, että suuri lasipinta on kiinnitetty suoraan laitteen metallirunkoon. Kyse on siis vakavasta suunnitteluvirheestä. Siitä huolimatta Apple ei ole ainakaan tähän mennessä kantanut vastuuta virheestään, vaan vierittänyt kustannuksen kuluttajien ja vakuutusyhtiöiden niskaan.
Nyt Kauppalehti kertoo, että vakavaan ongelmaan on havahdettu myös Ruotsissa, jossa esimerkiksi vakuutusyhtiö If kertoo saavansa iPhone 4 -puhelimesta nykyisin enemmän vahinkoilmoituksia kuin kaikista muista puhelimista yhteensä. Lähes aina on kyse rikkinäisestä näytöstä.
Tämä laite putosi puhelimen mukana toimitettujen Applen suojakuorien kanssa kulma edellä lattialle noin 40 sentin korkeudelta. Laite ei siis pudonnut lasi edellä.
Ruotsalainen Dagens Nyheter viittaa amerikkalaiseen tutkimukseen, jonka mukaan lasin rikkoutumiset ovat iPhone 4 -mallissa 80 prosenttia yleisempiä kuin edellisessä mallissa. Markkinoinnissaan Apple väittää kuitenkin edelleen virheellisesti, että laitteen lasi olisi moninkertaisesti kestävämpää kuin aiemmissa malleissa. Todellisuudessa laitteen lasi voi kuitenkin hajota pienestäkin putoamisesta tai äkillisestä kosketuksesta – jopa Applen omilla suojakuorilla varustettuna ja ilman että laite putoaa maahan lasi edellä.
Tekniikkajulkaisu Gizmodon testissä iPhone 4 -laitteen lasi hajosi jo 33 sentin korkeudelta pudotettuna, mitä ei voida pitää normaalina kestävyytenä kuluttajien liikkuvaan arkikäyttöön suunnitellulle laitteelle. Maailmalla on raportoitu jopa tapauksia, joissa pelkkä avainnipun laittaminen puhelimen päälle on rikkonut lasin. Applen Suomen maajohtaja Klaus Kotka ei useista pyynnöistä huolimatta suostunut kommentoimaan tilannetta Staralle.