Suomen tunnetuin verkkokaupan brändi Verkkokauppa.com on hävinnyt Helsingin käräjäoikeudessa tavaramerkkiään koskevan kiistan. Käräjäoikeus katsoi, että Verkkokauppa.com -tunnus ei saa suojaa, koska se on menettänyt erottamiskykynsä muodostuttuaan yleissanaksi.
Verkkokauppa.com syytää tavaramerkkinsä loukkauksesta Veneilijanverkkokauppa.com -palvelua, jonka tunnuksen se katsoo olevan sekoitettavissa tavaramerkkiinsä. Verkkokauppa.com -merkki on rekisteröity vuonna 2004 vähittäiskaupan ja verkkokaupan tunnusmerkiksi. Staran saamien tietojen mukaan yrityksellä on lisäksi hakemusvaiheessa toinen identtinen tavaramerkki, jonka hakemus on jätetty kuukausi sitten, 24. lokakuuta 2011.
Tavaramerkkilain mukaan sekaannusvaaran edellytyksenä ovat sekä tuotteiden ja palvelujen samankaltaisuus että merkkien samankaltaisuus. Tässä tapauksessa molemmat vaatimukset täyttyvät, sillä Verkkokauppa.com -tavaramerkki sisältyy kokonaan myöhäisempään merkkiin ja molemmat tarjoavat tunnuksillaan myös samoja tuotteita.
Tunnusmerkki ei pääsääntöisesti voi saada suojaa, jos se kuvailee merkillä tarjottuja tuotteita tai palveluja. Näin tässä tapauksessa selvästi on. Tavaramerkkilain mukaan kuitenkin myös erottamiskyvytön merkki voi saada yksinoikeuden vakiintumisen ja laajan käytön perusteella. Sellaisessa tapauksessa alunperin erottamiskyvyttömänkin tunnuksen voidaan katsoa muodostuneen erottamiskykyiseksi tavaramerkiksi. Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin verkkokaupan brändi, joten sen nimi on koko maassa kiistatta sekä vakiintunut että laajalti tunnettu tavaramerkki. Siten käräjäoikeuden tuomio on vähintäänkin kiistanalainen.
Monet Helsingin käräjäoikeuden tavaramerkkejä koskevat tuomiot on viime aikoina kumottu hovioikeudessa tavaramerkkilain virheellisen tulkinnan tai muiden virheiden vuoksi. Helsingin käräjäoikeuden IPR-osaamista ei siten voida pitää erityisen korkeana. Myös tässä tapauksessa Verkkokauppa.com on ilmaissut tyytymättömyytensä, eli tullee valittamaan tuomiosta hovioikeuteen.