Maailmalla erittäin hyvin menestynyt brittiläinen pop rock -yhtye Coldplay keikkailee tällä hetkellä uusimman Mylo Xyloto -albuminsa tiimoilta euroopassa. Näyttelijätär Gwyneth Paltrowin aviomiehen Chris Martinin luotsaamaa bändiä vaivaavat kuitenkin erikoiset taloudelliset ongelmat.
The Sun -lehti kertoo, kuinka yhtye on joutunut harkitsemaan uudelleen ilmaisten, pimeässä hohtavien rannekeiden jakamista yleisölle keikkojensa aikana. Coldplay on jakanut viime lokakuusta asti jopa 40.000 hohtavaa ranneketta, ja nyt huvin kustannukset ovat alkaneet kasaantua. Bändin johtomiehen Chris Martinin mukaan rannekkeet ovat elintärkeä osa bändin konsertteja, vaikka hän myöntääkin rannekkeiden olevan teknologiansa takia hintavia.
– Se on hieman omahyväistä, mutta rakastamme sitä miltä konsertissa näyttää kun 15.000 tai 40.000 tai kuinka monta ihmistä tahansa pitää valoja yllään, Martin selittää valorannekeiden käyttöä lehdelle.
Kustannuksien pienentämiseksi bändi on jopa harkinnut rannekkeiden keräämistä takaisin jokaisen esityksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan olisi kovin käytännöllistä, sillä jokainen ranneke pitäisi desinfioida tarttuvien tautien varalta. Vaikka alunperin fanilta tullut idea rannekkeista onkin kallis, Coldplay vaakuuttaa, ettei rannekkeista tulla luopumaan.
Coldplay on Chris Martinin ja bändin kitaristin Jonny Bucklandin vuonna 1996 perustama yhtye. Brittibändillä on ollut vuosien varrella lukuisia menestyskappaleita ja -levyjä. Yhtyeen tunnetuimpia hittejä ovat muun muassa Yellow, Viva la Vida, Speed of Sound sekä Paradise.