Tuore tutkimus kertoo, että suomalaiset lapsiperheet matkailevat yhä useammin ja monimuotoisemmin. Vaikka perheet ovat kiristäneet rahankäyttöään, matkailusta ei haluta tinkiä taloudellisesti haastavinakaan aikoina. Tiedot selvisivät matkailualan ammattijärjestö Skålin selvityksessä.
Tutkimuksessa selvisi neljä trendiä: Lyhytlomien suosio on noussut, lomilta kaivataan elämyksellisyyttä, lomaideoita etsitään ja varataan jo lähes yksinomaan verkosta, ja toisten perheiden suosittelu on lisäksi tärkeä matkakohteen valintaan vaikuttava tekijä.
– Suomalaiset haluavat nykyään, kuten eurooppalaiset yleensä, jakaa vapaa-ajan lomailunsa useampaan osaan. Aurinkolomien rinnalle ovat tulleet lyhyet lomat esimerkiksi kotimaan hiihtokeskuksissa ja kylpylöissä sekä risteilyillä. Lomiin kaivataan elämyksellisyyttä ja palvelun laatuun kiinnitetään huomiota erityisesti lasten kohdalla, sillä perheen lomamotiivi on lapsen onnellisuus, kertoo Skål Helsingin presidentti Kari Halonen.
Suomi on edelläkävijämaa netin käytössä. Internetin vaikutus korostuu matkan ostoprosessin edetessä. Perheitä kiinnostavat Google-hakujen perusteella aurinkolomat, risteilyt, huvi- ja viihdepuistot, kylpylät sekä hiihtokeskusten tarjonta. Kylpylöiden ja hiihto-keskusten suosio on kasvanut roimasti viimeisen vuoden aikana.
Lomahakuja tehdään selvissä sykleissä. Etelänlomien äkkilähtöhaut ovat korkeimmillaan alkuvuonna ja kesällä. Talvilomiin liittyvät ulkomaanmatkojen haut kiihtyvät syksyllä. Teema-, eläin- ja huvipuistot kiinnostavat matkaa suunnittelevia maaliskuusta syyskuuhun. Kun perheet suunnittelevat matkaa, alueen ykköskohteet kiinnostavat. Ostopäätösten ajankohtia kannattaa miettiä ja hyödyntää yritysten markkinoinnissa.
– Syyslomatarjontaa esimerkiksi katsastetaan heti kesälomien jälkeen elokuussa. Tällöin palveluntarjoajan olisi syytä olla valppaana, sanoo Google Finlandin Niina Sauvolainen.
Suomalaiset perheet tekivät vuonna 2011 noin kaksi miljoonaa kotimaanmatkaa ja noin 1,5 miljoonaa ulkomaanmatkaa.