Maailman toiseksi suurin pikaruokaketju McDonald’s herättää ihmisissä usein voimakkaita tunteita. Halvan pikaruoan ystävät ja terveellisempiä elämäntapoja arvostavat kinastelevatkin usein yhtiön asemasta maailmanmarkkinoilla.
Nyt yhtiö on kertonut eniten myyvistä tuotteistaan. McDonald’s on vuosien varrella joutunut vastamaan laajaan kritiikkiin ruokansa haitallisista terveysvaikutuksista. Nyt yhtiön pyrkimykset kannustaa terveellisempiin elämäntapoihin ovat hieman epäonnistuneet, sillä ketjun johtoportaassa työskentelevän Don Thompsonin mukaan vain kahdesta kolmeen prosenttia McDonald’sin amerikkalaisista asiakkaista tilaa salaatin, Bloomberg uutisoi. Yhden dollarin maksavat tuotteet taas muodostavat 13 – 14 prosenttia yhtiön myynneistä.
– En näe salaatteja lähitulevaisuudessa suurena kasvuyksikkönä, Thompson myöntää.
McDonald’s toi salaatit ensimmäistä kertaa valikoimaansa Yhdysvalloissa vuonna 1987. Salaattien mainostamisen sijaan yhtiö yrittää nyt kuitenkin muilla keinoilla kannustaa terveellisempiin ruokailuvaihtoehtoihin. Thompsonin mukaan esimerkiksi salaattipainotteisten McWrappien myyntiin aiotaan panostaa.