Kesäfestivaaleilla on vuosittain vakava ongelma rattijuopoista, oli kyse sitten maaseudulla tai kaupungissa järjestetystä tapahtumasta. Brasiliassa on kehitetty nerokas idea, jota voidaan tulevaisuudessa soveltaa myös Suomessa. Se vähentää sekä roskaamista että rattijuopumuksia.
Paikallinen olutmerkki sponsoroi brasilialaista karnevaalia ja keksi, että roskaamista ja rattijuopumuksia voidaan vähentää siten, että tyhjät oluttölkit voivat toimia vapaalippuna paikallisliikenteen linja-autoihin. Mainostoimisto AlmapBBDO kehitti tempauksen, jossa Antarctica-merkkistä oluttölkistä luetaan bussin ovella viivakoodi ja sen jälkeen tyhjä tölkki pudotetaan säiliöön.
Yhtiön mukaan ensimmäiset testit ovat olleet menestys, sillä busseissa matkusti keskimäärin oluttölkeillä tuhat ihmistä tunnissa. Kasvua normaaliin matkustajamäärään oli 86 prosenttia. Samaan aikaan alkoholiin liitettyjen onnettomuuksien määrä romahti 43 prosentilla. Lisäksi suurin osa kerätyistä tölkeistä oli poissa kaduilta, rannoilta ja luonnosta.