Lentomatkustaminen saastuttaa tunnetusti luontoa, mutta viime vuosina polttoaineen kallistumisen takia on ryhdytty kiinnittämään entistä enemmän huomiota energiatehokkuuteen ja uusiin keinoihin säästää polttoainetta. Nyt alalla on esitelty mullistava uutuus.
Pariisin ilmailunäytöksessä esiteltiin nimittäin yksinkertainen uusi EGTS-laite, joka tulee jatkossa säästämään valtavia määriä polttoainetta ja siten säästämään sekä luontoa että rahaa. Oheisella videolla nähdään Airbus 320 -lentokone, jonka etupyöriin on asennettu uusi sähkömoottori.
Sen avulla lentokone kykenee liikkumaan merkittävästi aikaisempaa ketterämmin, hiljaisemmin ja vähemmällä energialla. Lisäksi lentoyhtiöt säästävät myös valtavasti aikaa, kun niiden ei tarvitse odottaa portilta poistumiseen ulkoista apua. Näin ollen yhä harvempi lento on jatkossa myöhässä.
Normaalisti lentokoneet peruuttavat niin sanotulla push back -tekniikalla, eli ulkoisen ajoneuvon työntämänä. Eteenpäin lentokone rullaa moottoreillaan, eli rullaus kuluttaa paljon polttoainetta ja on hyvin äänekästä. Uusi sähkömoottori liikuttaa lentokonetta eteen ja taakse sekä mahdollistaa myös tavanomaista tiukemmat käännökset.
EGTS on amerikkalaisen Honeywellin ja ranskalaisen Safranin tuotantoa. Sähkömoottori saa virtansa lentokoneen APU-moottorista, joten lentokoneen isot moottorit voidaan käynnistää vasta hieman ennen kiitotietä.