Halpalentoyhtiöiden kärkikastiin kuuluva Ryanair on usein otsikoissa rahastustoimiensa ja lisämaksujensa vuoksi. Moni yhtiöllä matkustanut on huomannut, että joskus lentolippujen hinnoissa on jonkinlainen ketunhäntä kainalossa – lisämaksujen myötä loppulasku saattaa nousta jopa kaksinkertaiseksi.
Nyt Daily Mail on paljastanut, että Ryanairin henkilökunta saa itselleen bonusta, jos he pystyvät lisälaskuttamaan matkustajia. He valvovat muun muassa liian suuria käsimatkatavaroita ja myyvät kovalla yrityksellä muun muassa sähkötupakoita. Lisäksi lentoemännät koulutetaan varsinaisiksi myyntimiehiksi, jotta he saavat matkustajat ostamaan lennon aikana mahdollisimman paljon syömistä ja juomista.
Ryanairin henkilökunta tienaa itselleen yhden punnan, jos he osoittavat matkustajan käsimatkatavaran olevan liian suuri matkustamon puolelle. Asiakkaalta sen sijaan veloitetaan ruumaan menevästä laukusta 60 puntaa, eli 70 euroa.
Ryanair joutui taannoin lentoviranomaisten hampaisiin, sillä yhtiötä syytettiin lentoturvallisuuden vaarantamisesta. Yhtiö ei nimittäin suostunut päästämään matkustajiaan lentokoneidensa exit-paikoille muutoin kuin lisämaksusta. Runsaamman jalkatilan vuoksi Ryanair perii monien muiden lentoyhtiöiden tapaan erillisen maksun exit-paikan varaamisesta. Ryanairin koneiden exit-paikat jäävät kuitenkin entistä enemmän tyhjilleen, sillä matkustajat eivät suostu maksamaan istuimen mukana tulevaa lisämaksua.
Tilanne vaarantaa samalla lentoturvallisuuteen, sillä hätätilanteen sattuessa exit-paikoilla istuvien on tarkoitus toimia tärkeänä matkustamomiehistön apuna esimerkiksi ovien avaamisessa. Ryanairilla lentää vuosittain noin 81,5 miljoonaa ihmistä. Yhtiö lentää 180 eri lentokentälle 29 maahan. Ryanair onkin väittänyt olevansa maailman suosituin lentoyhtiö.