Tuttu tilanne baaritiskillä? Jonoa riittää, asiakkaat huutelevat baarimikolle, heiluttelevat seteleitään ja pahimmassa tapauksessa joku urpo yrittää etuilla. Kurkkua kuivaa ja drinkkiä pitäisi saada – mikä neuvoksi?
Uuden saksalaisen tutkimuksen mukaan äänekkäin asiakas ei välttämättä saa automaattisesti baarimikon huomiota. Tottuuhan ravintolatyöntekijä ympärillään olevaan meluun, eivätkä asiakkaiden vaatimukset enää hetkauta kokenutta baarimikkoa. Yleinen periaate on, että jokaista palvellaan vuorollaan.
Eräs kikka voi kuitenkin toimia, mikäli tilauksensa haluaa tehdä aiemmin kuin muut. Ääntään voi säästää ja kädet voi huoleti pitää taskussa – katseessa on nimittäin Bielefeldin yliopiston tutkimuksen mukaan enemmän voimaa kuin arvaisikaan. Asiakkaan valmius tehdä tilauksensa vaikuttaa baarimikon palveluintoon.
Äänekäs mölyapina luo ympärilleen vain kaaosta, mutta tiukasti tiskille ankkuroitunut, baarimikkoa silmäilevä ja keskittyneesti odottava asiakas voi saada yllättäen mahdollisuuden tilauksen tekoon. Tutkimuksen mukaan monissa tapauksissa silmiin katsomalla sai helposti asiakaspalvelijan huomion ilman loukkaamista ja oman itsensä nolaamista, ja ennen kaikkea usein ennen muita asiakkaita, uutisoi Men’s Health -lehti.