Staran päätoimittaja Jocka Träskbäck paljasti taannoin blogikirjoituksessaan, että suomalainen operaattori Elisa hakee parhaillaan tavaramerkkiä VIIHDE. Elisa hakee yksinoikeutta käyttää VIIHDE-sanaa kaupallisesti muun muassa tietokoneohjelmissa ja puhelinten sovelluksissa sekä internetsivustoilla ja sosiaalisissa medioissa.
Staran saamien tietojen mukaan patentti- ja rekisterihallitus on nyt käsitellyt hakemusta ensimmäisen kerran, ja siitä on annettu ensimmäinen välipäätös. Elisan hakemus sai ensimmäisessä käsittelyssä täystyrmäyksen, sillä sen ei katsottu olevan erottamiskykyinen haettujen palvelujen tunnusmerkkinä. Tavaramerkin tulee olla erottamiskykyinen, jotta se voisi saada tavaramerkkisuojaa.
PRH välipäätös 20.11.2013
Merkki muodostuu vain sanasta VIIHDE (=ajanviete, huvi, viihdyke) joka ilmaisee näiden tavaroiden ja palveluiden lajia, laatua ja käyttötarkoitusta. Haettu merkki ilmaisee, että kysymyksessä ovat ajanvietteeseen ja huvitukseen tarkoitetut tavarat ja palvelut sekä tällaisten tavaroiden ja palveluiden suunnittelu- ja kehittämispalvelut. Merkki ei siten ole omiaan erottamaan hakijan edellä mainittuja tavaroita ja palveluita muiden vastaavista tavaroista ja palveluista (tavaramerkkilaki 13 §).
Elisaa pyydetään nyt esittämään näyttöä siitä, että merkki on muodostunut erottamiskykyiseksi ennen hakemuksen laatimista.
Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkiosasto ei jostain syystä ottanut vielä lainkaan kantaa kahteen tätäkin merkityksellisempään rekisteröintiesteeseen. Ensinnäkin monet aikaisemmat tavaramerkit sisältävät tunnusmerkin VIIHDE, ja ne muodostavat siten esteen merkin rekisteröinnille. Stara omistaa tavaramerkin Viihdetaivas®, Seiska tavaramerkin Parasta viihdettä®, Nelonen tavaramerkin Viihde on hyväksi® ja Digital Entertainment tavaramerkin TV Viihde®.
Toiseksi sanamerkkiin VIIHDE kohdistuu niin sanottu vapaana pitämisen tarve niille tavaroille ja palveluille, joihin viihde olennaisesti liittyy. Mikäli tavaramerkki rekisteröitäisiin, voisi Elisa estää jatkossa muita käyttämästä sanaa VIIHDE esimerkiksi verkkolehtien sekä CD- ja DVD-levyjen kaupallisessa käytössä. Vapaana pitämisen tarpeen perusteella hylättiin taannoin useita hymiö-tavaramerkkejä, joiden hakemukset Stara aikoinaan paljasti julkisuuteen.