Ihmisten ostotottumuksia on seurattu jo pitkään, ja niiden avulla kuluttajille pystytään kohdentamaan oikeanlaisia häntä kiinnostavia mainoksia. Ihmisten käyttäytymistä ja arkea seurataan esimerkiksi internetin ja erilaisten kaupparyhmien etukorttien avulla.
Harva kuitenkaan uskoisi, että joku seuraa jopa sitä, mitä henkilö katsoo televisiosta, millaisessa asussa, mihin kellonaikaan ja mitä hän syö. IT-alan konsultti Jason Huntley ihmetteli hiljattain, miksi hänen kesällä ostamansa älytelevisio mainosti laitteen Koti-näytöllä vain häntä aidosti kiinnostavia tuotteita. Televisio tiesi, mistä asioista hänen perheensä oli kiinnostunut.
Sama ilmiö toistuu nykyisin myös internetmainonnan piirissä, kun jokainen klikkaus ja kirjoitettu sana rekisteröidään mainontaa varten. Mies ei kuitenkaan uskonut, että myös hänen olohuoneessa jatkuvasti seisova televisio tekisi samaa. Hän yhdisti televisioonsa kannettavan tietokoneen ja selvitti, mitä tietoja hänen televisiostaan oli välitetty eteen päin. Selvisi, että LG-merkkisen television pääkonttori Etelä-Koreassa rekisteröi kaiken kaukosäätimen nappuloiden painamista myöten.
Huntley päätteli, että hänen perheensä tietoja kaupattiin yrityksille suurella rahalla, jotta mainonta saataisiin kohdennettua erityisen tarkasti. Vielä järkyttävämmäksi asian teki se, että perhe oli pitänyt uutta internetiin yhteydessä olevaa älytelevisiotaan kodin viihdekeskuksena, ja LG:n pääkonttorilla oli suora väylä päästä katselemaan jopa televisiolle ladattuja valokuvia ja videoarkistoja. Huntley yritti sulkea yhteyden, mutta tuloksetta. Hän kirjoitti havainnoistaan blogiinsa.
Kirjoituksen jälkeen LG vastasi aloittavansa tapauksen tiimoilta oman tutkimuksensa. Lisäksi yhtiö poisti nettisivuiltaan maininnan älytelevisioiden kohdennetusta mainosmahdollisuudesta. Daily Mailin mukaan moni asiantuntija uskoo, että Huntleyn löydökset ovat vain jäävuoren huippu, sillä ihmisten käyttäytymistä seurataan todennäköisesti jo kaiken mahdollisen älytekniikan avulla. Vaikka kohdennettu mainonta on hyödyllistä ja helpottaa myös asiakkaan elämää, avaa se nopean väylän vakoilemiselle.