Rockin puolijumala, Iron Maidenin keulahahmo ja bisnesmies Bruce Dickinson vieraili viime viikolla Tampereella ICE LIVE Business Forum -seminaarissa. Mies otti puheissaan kantaa muun muassa siihen, miten yritykset saisivat toimintansa kannattamaan.
Supertähti painotti asiakkaiden ja tunnesiteiden merkitystä asiassa havainnollistaen asiaa Iron Maidenin keikkaotoksella.
– Olemme puhumassa täällä luovuudesta, mutta mitä oikeastaan aiotte luoda, miksi ja kenelle? Tässä kuvassa on takaraivoni lisäksi paljon ihmisiä, jotka ovat selvästi faneja. Tämä ei ole kauhean rock ’n rollia, mutta voisin puhua noista ihmisistä myös asiakkaina, kertoi Bruce Dickinson Tampereella.
– Kaikki sanovat, että sinun täytyy rakastaa asiakkaita. Kaikessa on kyse asiakkaista… Vihaan asiakkaita! Tiedättekö, minkä takia? Koska heillä on valinnan vapaus. Faneille ei ole sitä, koska he ovat faneja. Jos olet jääkiekko- tai jalkapallojoukkueen fani, et välitä, vaikka joukkue häviäisi. Olet fani ehkä kuolemaasi asti.
– Mutta mietihän, jos lempijoukkueesi johtoon tulisi malesialainen transvestiitti. Hän sanoisi, että kaikkien tulisi pitää yllään huulipunaa ja balettihameita. Nyt sinulla ei ole faneja, sinulla on asiakkaita. He tekevät valinnan, ja tulevat takaisin vasta sitten, kun miehet näyttävät taas miehiltä. Sellaista elämä on. Mutta näettekö, mitä yritän sanoa?
– Kaikkien mielestä asiakkaat ovat hyvä asia, ja he ovatkin… kävellessään sisään ovesta. Mutta kyse on bisneksestä! Oli kyse mistä tahansa palvelusta, on tärkeää yrittää tehdä heistä faneja. Jos he eivät ole faneja, he voivat koska tahansa kävellä ulos ovesta. Jos heistä tulee toisen firman tuotteiden faneja, heitä on vaikea enää voittaa takaisin.
Dickinsonin mukaan bisneksessä menestymiseen vaaditaan jatkuvaa liikettä ja toimintaa, koska yrittäjiä on paljon. Hänen mukaansa kilpailullisessa ympäristössä fanit pysyvät uskollisina ja pitävät samalla yrityksen pystyssä takaiskuista huolimatta. Rokkitähti painotti tehokkaan brändin luomisen merkitystä, jossa noudatetaan palvelemisen ja rehellisyyden periaatteita. Hänen mukaansa näin asiakkaat saadaan käännytettyä pitkällä tähtäimellä oman yrityksen ja sen palveluiden tai tuotteiden faneiksi.