On olemassa kahdenlaisia matkustajia: Niitä, jotka antavat virran viedä ja tuulen kuljettaa, ja niitä, jotka tahtovat suunnitella kaiken tarkkaan jokaista minuuttia myöten. Yleensä jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat ihmiset ovat myös henkilöitä, jotka valittavat asioista herkästi ja puuttuvat pieniin epäkohtiin suurella volyymilla.
Reissukohteessa mennään yleensä ensimmäisenä hotellihuoneeseen, mutta pikkutarkka matkamies ei osaa rentoutua, ennen kuin hän on tarkastanut huoneen laadun. Huffington Post on nyt listannut hotellimatkaajan tarkastuslistan, jonka avulla huoneen tason saa helposti selville.
Ensinnäkin kannattaa tarkastaa sänkyluteiden olemassa olo. Helpoiten lutikkamerkkejä löytää sängyn patjasta, petauspatjan alta tai sängynpäädystä. Pienet ruskeat jäljet kertovat yllätysvieraista, sillä vaikka ötököitä on vaikea nähdä, jättävät ne yleensä veritahroja jälkeensä.
Hotellihuoneen hygieenisyys riippuu usein matkakohteesta ja majoitusliikeen tasosta, mutta mikäli matkailijalle ei riitä se, että huone näyttää siistiltä, voi hän ryhtyä itse siistimään paikkoja lisää. Pikkutarkka matkamies kantaa aina mukanaan desinfiointiainetta tai puhdistuspyyhkeitä, joilla hän voi myös putsata valokatkasijat, ovenkahvat ja kaukosäätimen.
Hotellihuone on muutenkin hyvä käydä läpi, jotta tietää missä sijaitsevat kaapit, suihkut ja tarpeelliset tarvikkeet ja voi varmistaa niiden olevan asianmukaisessa kunnossa. Huffington Post pelottelee, että joskus huoneessa myös saattaa piileskellä kutsumaton vieras. Tämä kuulostaa huonolta elokuvalta, mutta kannattaa silti katsoa, mitä huoneen ovien takana on.
Hotellihuoneissa on yleensä ilmastointi, muuta liian kylmänä se saattaa huomaamatta aiheuttaa kurkkukipua ja muita vilustumisen oireita. Siksi kannattaa ottaa ennen asettumista selvää, että huoneen lämmitysjärjestelmä ja ilmastointi toimivat odotetusti. Hotellihuoneiden päiväpeittoja ei kannata käyttää lämmikkeenä ilman lakanaa, sillä osa hotelleista vaihtaa ne vain muutaman kerran vuodesta. Muut lakanat vaihdetaan jokaisen vierailukerran välissä tai päivittäin.
Edellinen hotellin asiakas on saattanut tehdä jekun ja asentanut herätyskellon soimaan ennen kukonlaulua. Kannattaa tsekata herätyskello ennen nukkumaan menoa. Vielä paremmat unet saa, jos panee hotellihuoneen oven ulkopuolelle ”Ei saa häiritä” -lapun. Tällöin edes huonesiivoojat eivät tule herättämään makoisia unia siivousmielessä.
Hotellihuoneen ovessa on usein hätäpoistumissuunnitelma, joka myös kannattaa katsastaa läpi – varmuuden vuoksi. Mikäli hälytyssireenit alkavat soida keskellä yötä ja jossain kerroksessa palaa, ei siinä vaiheessa enää kannata etsiä pakoreittejä, vaan noudattaa poistumissuunnitelman ohjeita. Paloportaat saattavat sijaita myös hotellihuoneen ikkunan ulkopuolella.