Bikinimalleista pulaa? Odottamaton valinta uimapukukuviin

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Kauniskasvoinen, vaaleahiuksinen ja täydellisen vartalon omaava Barbie lienee yksi kaikkien aikojen eniten kritiikkiä herättänyt lasten lelu. Barbie ei edusta naisenemmistön ulkonäköä, vaikka monet pyrkivät sen muovisen olemuksen saavuttamiseen.

Mattel
Mattel

Viisikymmentä vuotta täyttävä Sports Illustrated -urheilulehti on päättänyt ottaa Barbie-nuken uimapukumallikseen Swimsuit-numeroaan varten. Valinta on herättänyt kummasteluja, sillä harvoin nuket esittelevät lehtien palstoilla uima-asuja. Päätoimittaja M. J. Day perustelee kuitenkin valintaa Barbieen liittyvillä mielikuvilla.

– Swimsuit-lehdet ovat aina viestineet vallasta, vahvuudesta ja kauneudesta. Barbie edustaa kaikkia näitä arvoja, hän kertoi Ad Age -nettijulkaisu.

Barbie tulee esiintymään lehden sivuilla mustavalkoisessa uimapuvussa, joka nähtiin nuken yllä jo vuonna 1959. Myös Sports Illustratedin uimapukunumero on herättänyt närää vuosien saatossa, koska kuvissa ei koskaan nähdä tavallisia tyttöjä.

– Barbie on oikeutetusti noussut legendaksi, sillä nuken arvo on kolme miljardia dollaria. Hän sopii hyvin muiden legendojen joukkoon, kuten Heidi Klumin tai Christie Brinkleyn seuraan. Uimapukukuvat antavat Barbielle oikeuden olla tyytyväinen saavutuksiinsa ja siihen, mitä nukke edustaa – kritiikistä huolimatta, lelujätti Mattelin tiedottaja napautti puolustukseksi.