Yhteisöpalvelu Facebookin tulevaisuudesta on maalattu synkkiäkin kuvia, ja sivuston suosion ennustetaan romahtavan seuraavien vuosien aikana. Siitäkin huolimatta, tai ehkä juuri sen vuoksi, Facebook on onnistunut ostamaan siipiensä alle muita sosiaalisen median jättejä.
Esimerkiksi vuonna 2012 Facebook osti Instagram-kuvapalvelun. Nyt Facebook on ostanut mobiiliviestipalvelu WhatsAppin 11,6 miljardin euron hintaan. WhatsApp-sovelluksella on noin 450 miljoonaa käyttäjää, joista 70 prosenttia käyttää palvelua päivittäin. Lehdistötiedotteen mukaan Mark Zuckerberg uskoo viestipalvelun käyttäjien määrän nousevan vielä yli miljardiin.
– WhatsAppin kova suosio ja nopea kasvu johtuu tarjoamastamme yksinkertaisesta, tehokkaasta ja nopeasta tavasta viestitellä. Olemme innoissamme kunniasta saada tehdä yhteistyötä Mark Zuckerbergin ja Facebookin kanssa, WhatsAppin puheenjohtaja Jan Koum kuvailee.
WhatsApp-palvelun avulla matkapuhelinten omistajat voivat lähettää toisilleen viestejä internetin kautta. Sovellus on ilmainen ensimmäisen vuoden ajan, minkä jälkeen käyttäjiltä peritään vuosittain yhden dollarin käyttömaksu. Toisin kuin monet muut sosiaalisen median palvelut, ei WhatsAppissa ole lainkaan mainoksia. Ainakaan vielä.