Mikä tekee ihmisestä menestyjän ja muuttaa yrittäjän onnistujaksi? Rap-artisti Elastisen tapauksessa kaikki kiteytyy positiivisuuden käsitteeseen. Monelle sana assosioituu miehen maidonvalkeaan hymyyn, energiseen esiintymiseen ja Voice Of Finland -ohjelmassa nähtyy aitoon innostukseen.
Sille on kuitenkin syynsä, miksi Elastinen ja Iso H julistivat ensimmäisellä Fintelligensin singlellä olevansa Voittamattomia – ja sanoma löi itsensä läpi. Todellinen positiivisuus vaatii tahtoa, tietoa ja taitoa.
Kaiken ydin on kuitenkin ensiksi mainittu tahdonvoima. Stara tapasi positiivisemmaksi suomalaiseksi valitun Elastisen Tampereella Ice Live Business Forum -tapahtumassa, jossa mies paljasti vakaat periaatteet mottonsa takana.
”Kaikki lähtee intohimosta”
– Ihmiset ovat kyselleet paljon, onko mulla joku motto. Tahto, tieto, taito – se oli sellainen sanaleikki, mikä tuli mieleen lähinnä siitä, että tahdonvoima on mun mielestä ollut kaiken ydin. Se on synonyymi rohkeudelle ja Rähinälle. Tehdään mitä halutaan. Taito ja tieto tulee sitten sen jälkeen, räppäri kertoi.
– Nämä kolme sanaa kiteyttävät sen, mitä on olla minä. Se on ilmeisesti aika käytetty motto loppujen lopuksi, mutta en ollut kuullut sitä ennen. Kun analysoin asiaa lähemmin, tahto muodostui tärkeimmäksi tuossa triossa. Jos sulla ei ole tahtotilaa, niin esimerkiksi opiskelu ilman intohimoa voi olla ajanhaaskausta.
– Mulla on hyviä frendejä, jotka on opiskelleet itselleen akateemiset urat ja ne on sitten lopettaneet kuuden vuoden päästä, koska niitä ei ole oikeasti kiinnostanut yhtään se mitä ne tekevät. Jos ei ole mitään fiilistä, tahtoa tehdä asioita… Kaikki lähtee intohimosta ja passionmeiningistä. Työstä pitää mielestäni nauttia, kuten elämästä yleensä.
Menestymisen psykologiaa tarkastellessa tahdonvoimalla ja fokuksella on asiantuntijoidenkin mukaan iso merkitys positiivisen nosteen luomisessa. Maaretta Tukiaisen Egosta fantasmagoon – Tie karismaattiseen itseesi -teoksessa fokus määritellään yhdeksi karisman osa-alueeksi. Se tarkoittaa kykyä antautua täysin yhdelle asialle – itsepintaisesti.
Elastinen kertoi räppäri Snoop Doggin mullistaneen elämänsä. Ihailu amerikkalaistähteä ja tämän musiikkia jatkui sitkeästi, vaikka isä ja äiti kävivät vuorotellen hakemassa levyn pois 12-vuotiaan pojanklopin soittimesta. Kun muut menestyivät koulussa äidinkielessä ja matematiikassa, nuori Kimmo Laiho tanssi breakdancea ja harjoitteli rap-lyriikoita. Isoveljen inspiroimana hän haki myöhemmin Sibelius-lukion tanssilinjalle.
– Menin koetansseihin, siellä oli pelkästään tyttöjä joilla oli pinkki tutu ja varvastossut. Äijä tulee näin leveissä housuissa ja lippis ja korvalappustereot päässä ja menee jonon päähän. Seuraava, mikä tapahtui, oli upeaa. Se oli sellainen Idols-tyyppinen kolmen istuttava pöytä, jonka takana istui kolme sellaista Tuhkimosadun tai Disneyn vanhaa naista. Balettiopettajia ihan selvästi, ja kaikki katsovat mua vielä ihmettelevämmin kuin mä heitä.
– Otin kasetin esiin – mitäs muutakaan kuin Snoop Doggin Doggy Style – ja vedin mun breakdance-setin. Voitte kuvitella niiden naisten ilmeet. Hiljaisuus tuntui kymmeneltä minuutilta. Yksi heistä sanoi ääneen, että ymmärränkö koulussa opetettavan vain balettia, modernia tanssia ja jazz-tanssia. Tuumasin, et otan minkä vaan niistä. Niin sitä sitten päästiin kouluun.
”Ei mulla ollut intohimoa mihinkään lääkärinhommiin”
Elastisen kertomus on ihailtava sankaritarina, jossa henkilö voittaa kaikki todennäköisyydet tahdonvoimansa ja lahjojensa avulla. Ovatko toiset syntyneet tietoisempina kuin toiset, vai voiko tahdonvoimaa kasvattaa jonkinlaisilla poppaskonsteilla?
– Jossain haastattelussa yritin ihan miettiä sitä, kun multa kysyttiin, että mitä olisit opiskellut lukion jälkeen. En muista, että olisin koskaan ajatellut mitään. Silloin ajatusmalli oli sellainen että ”En oikein tiedä, kai pitäs jotain, mistä saisi kunnolla fyrkkaa”. Ei mulla ollut intohimoa mihinkään lääkärinhommiin, enkä omannut matemaattista lahjakkuutta. Erotuin joukosta olemalla parempi tanssija ja räppääjä kuin muut.
– Se vei mut pois peruskeskiöstä. Lukion vikalla luokalla me julkaistiin Iso Hoon kanssa jo eka sinkku, ja abivuosi jäi silloin sen varjoon. Musiikki oli helppo valinta. Sanoin mutsille, että pidän välivuoden. Se sama välivuosi on ollut päällä viimeiset 15 vuotta. Vähän pitempään kuin mitä tuli luvattua…
Ilman kokemuksen mukana tullutta tietoa ja taitoakin nuori Elastinen osasi fokusoida. Hän tapasi Iso Hoon Color Blind -musikaalissa teini-ikäisenä. Parivaljakko otti ison riskin hankkiessaan Fintelligensille levytysstudion Helsingin keskustasta ja sinne ammattilaistasoiset laitteet.
Ikää oli tuolloin vain 16 vuotta, ja lainaa piti ottaa 40 000 markkaa. Puheessaan räppäri vitsaili, että lainan maksamiseen meni 10 vuotta ja Iso Hoon vanhempien luottotiedot. Staralle hän myönsi, ettei tilanne ollut aivan niin dramaattinen. Elastinen kiersi Bomfunk Mc’s -yhtyeen taustatanssijana ja antoi Fintelligensin omakustannevinyylin yhtyeen laulaja Raymond Ebanksille. Mies vei sen Sony Music -levy-yhtiöön, mikä poiki vuonna 1999 levytyssopimuksen.
– Ollaan monesti pohdittu sitä, että miten se tapahtui. Se oli sekä tyhmänhulluutta että pokkaa. Ei kukaan muu mun kavereista ollut tehnyt vastaavaa HC-ratkaisua, että otetaan 16-vuotiaana ohjat ja käsiin ja tehdään tyhjästä itselle työpaikka. En löydä siihen selitystä. Meillä klikkasi Hoon kanssa, ja päätettiin, että tehdään jotain ainutlaatuista.
Uransa alussa oleva Elastinen ei osannut pelätä epäonnistumista. Mies uskoo, että hyvän idean omaavat henkilöt huomataan.
– Ennen kaikkea kyse on hyvästä ideasta. Sama kuin yrittämisessä. Jos sulla on poikkeuksellisen hyvä idea, niin sua saatetaan tulla jo kyselemään ennen kuin itse edes tiedät, mitä tahdot. Hyvät jutut nousee kyllä esiin, jengi huomaa ne. Sana lähtee kiertämään, että tuolla on nyt joku, jolla on jotain siistiä.
– Meidän tavoite oli tehdä jotain kasetteja ja painaa 300 kappaletta ja myydä The Funkiest -levykaupasta räppityypeille. En muista, että oltaisiin puhuttu yhdessä, että kelaa, jos saataisiin levytyssopimus… Se lähti vähän omalla painollaan. Ennemmin niin päin, että meidät löydettiin. Meidän puurtaminen ja fiilis alkoi herättää muiden huomiota ja meidät pokattiin. Ei itse kauheasti tuputettu tai tavoiteltu isompaa. Tekeminen oli vaan niin sairaan siistiä!
”En ollut tottunut saamaan huomiota”
Pyörät oli pistetty pyörimään, ja kokemukset johtivat väistämättä oppimiseen. Alussa Elastiselta lähti omien sanojensa mukaan mopo käsistä – menestys tuntui kouluaikoina taustalla viihtyneestä nuoresta miehestä käsittämättömältä. Tuli liikaa ilmaa liiveihin – olo oli kirjaimellisesti Voittamaton.
– Ei meillä ollut kummallakaan mitään hajua, että mitä levytyssopimuksen saaminen edes tarkoittaa. Mä uskon, että kaikki, jotka saa nopeasti huomiota, nopeasti fyrkkaa ja julkisuutta, sekoaa siitä jollain lailla jossain vaiheessa. Siinä pitää olla aika hyvät tukiverkot takana. Hoolla ei mennyt kuuppa kauhean sekaisin. Se oli niin lähellä kattomassa, kun mulla meni ekan levyn jälkeen, kun unelmat toteutui.
– Se näkyi puheessa ja asenteessa. Onneks mun ystävät ja perhe sanoi, että nyt hei riittää. Kuuntele, mitä oikein puhut ja mitä teet. Ympärillä oli paljon frendejä, ja sitä tajusi itsekin oman käytöksensä. Tulin takaisin maan pinnalle. Julkisuus on vaarallinen juttu. En ollut tottunut saamaan huomiota, olin aina ollut sellainen pikkujätkä taustalla. Kyllä se osuu aina jonnekin syvälle, kun sut työnnetäänkin yhtäkkiä valokeilaan.
”En halua mitään hang around -jengiä”
Elastisen mukaan on erittäin tärkeää menestyksen kannalta, millaisilla ihmisillä ympäröi itsensä. Joku on joskus sanonut, että olet keskiarvo viidestä lähimmästä ihmisestä elämässäsi. Miten räppäri valikoi lähipiirinsä uskotut?
– Aika on iso tekijä, mulla on suurin osa ystävistä vuosien takaa. Uusimmat ystävät ovat tulleet musan kautta. Kaikki, jotka musa-alalla tekee pitkään hommia, käyvät sellaisen pesukoneen läpi. Sieltä putoavat pois ne, jotka eivät sovi ryhmään. Ne, jotka eivät viihdy toisten kanssa, ja joilla on huono huumorintaju… Kun sä lähdet keikkabussilla liikenteeseen, niin ei helpolla soiteta uudestaan, jos sinne bussiin ei sopeudu mukaan, Elastinen kertoi Staralle.
– Mitä tulee mun lähipiiriin, niin ne olen tuntenut jo kauan, vähintään 10 vuotta. Reilusti yli 15 vuottakin. Se muovautuu ajan kautta. Aikuistuessa lähipiiri myös elää. Niissä ihmisissä on kuitenkin aina jotain, mitä ne tuovat pöytään. On asioita, joista on sairaan upeaa keskustella tietyn tyypin kanssa. Toi tietää tästä, ja tolle voin soittaa, jos mulla on hätä tollasen jutun kanssa… On epäterve lähtökohta jos sulla on ystäviä, jotka vaan vaatii sulta koko ajan. Ottaa antamatta mitään takaisin.
– Kuuluisuudessa on se ongelma. En halua mitään hang around -jengiä ympärilleni, mistä en saa itse mitään. Ystävyyden pitää toimia molempiin suuntiin. Näen sen myös niin, että menestys vaatii ihmisiä ympärille. Ja kun menestyt, sulta vaaditaan se, että sä autat myös ne sun läheiset menestymään. Se toimii vähän kuin automaationa, jos ne pelaa oman pelinsä oikein.
Rähinä Recordsin toimitusjohtaja on avoimesti onnellinen kollegoidensa menestyksestä.
– Mun on ollut pari viimeistä vuotta esimerkiksi ihan mielettömän hienoa tsiigata sitä vierestä, miten hyvin Cheek menestyy. Olen saanut olla mielettömän onnellinen Jaren puolesta. Mulla ei ole mitään tarvetta kilpailla tai olla yhtä menestynyt tai kuuluisa. Mulla ei olisi edes vielä soolobiisejä vetää tollasta stadionkeikkaa läpi. En olisi ehkä vielä valmis sellaiseen.
– Kun Jare lähti Rähinältä ja perusti oman levy-yhtiön, ymmärsin sen täysin bisnesmoovina. Noin muuten se harmitti, koska Rähinä on mulle sydämen asia. Nyt vuosia myöhemmin voi sanoa, että se oli ihan oikea moovi Jarelta silloin. Ei olisi voinut paljon paremmin mennä. Meidän meininki oli ehkä sellaista, että Jare halusi jotain omaa ja suurempaa. Olen ollut iloinen ja onnellinen siitä, että olen saanut olla sen reissulla messissä jeesaamassa sitä eteenpäin.
– Me ollaan tehty paljon juttuja yhdessä, ja tällä hetkellä on myös hyvä tilanne. Cheekin uudella levyllä on biisi nimeltä Profeetat, joka viittaa Voittamaton-kappaleeseen ja siihen, miten me onnistuttiin ennustamaan täydellisesti tulevaa, kun mikään ei ollut varmaa. En tiedä, mistä se tuli, että heti ensimmäisellä kappaleella sanottiin ”Meitsit ei lepää ennenku on vallotettu radio ja televisio…”
”En osannut olla ilman musiikkia”
Yksikään artisti tai yrittäjä ei voi välttyä haasteilta uransa varrella. Elastinen paljasti Staralle suurimmat hetkensä.
– Mun ekan ja tokan soololevyn välillä oli sellainen viimeinen harkinta-aika. Se oli ainoa välivuosi, mitä olen koskaan pitänyt. Vuonna 2005 en tehnyt ollenkaan levyä. Mietin vain, että pyörittelen tätä firmaa, ja ehkä ne levyt on jo tehty. Sitten vuoden 2006 kesällä kaikki muuttui. Asennoiduin uudella tavalla. Tajusin, että mua vähän sieppasi katsella sivusta, kun muut tekee.
– Tuntui siltä, että pystyisin samaan itse, ja voisin tehdä saman vielä paremmin kuin muut. Tajusin, että mun on pakko ruveta taas tekemään musiikkia. Silloin Anna soida olikin ensimmäinen biisi, joka syntyi. Se on mun soolotuotannosta isoin biisi tähän mennessä. Marraskuusta 2006 asti olen käytännössä ollut kiertueella. Vain kuukausi siellä, kuukausi täällä lomaa. Siinä se asenne konkretisoitui – tiesin mitä haluan tehdä ja päätin katsoa tän musakortin loppuun asti. En osannut olla ilman musiikkia. Jos en tekisi tätä työkseni, olisin hölmö. Ei tuollaista taitoa ja kokemusta panna mihinkään jemmaan.
Voice of Finland -ohjelman tuomarointi toi Elastisen viimeistään kaikkien tietoon. Yleisö on aidosti koskettunut teeskentelemättömästä räppäristä, joka murtaa olemuksellaan omaan alaansa liittyviä stereotypioita. Räppäri voi olla ghettojen pahan pojan sijaan kirkassilmäinen ja hymyilevä unelmavävy. Korkeimman potentiaalinsa saavuttaakseen rap-tähden on ehkä ollut hyvä laajentaa repertuaariaan lisää.
– Tein pitkän työn siinä, että kuuntelin omat haastattelut moneen kertaan läpi. Otin niistä kaikki tautologiat ja niinkut pois. Harjoittelin puhumaan. Tiesin, että telkkari ei anna anteeksi. Se on kannattanut, kertoi Elastinen Ice Live -puheensa jälkimainingeissa.
”Tavoitteet vaan korkeammalle”
Elämäntapavalmentajat näkevät menestyksen usein sivutuotteena sille, että ihminen lähtee tavoittelemaan omaa potentiaaliaan ja luomaan itselleen onnellista elämää. Tämä vaatii paitsi sen, että tietää mitä haluaa, myös tietynlaisen nälän päästä eteenpäin ja saavuttaa huippukokemuksia.
– Mulla se korkein potentiaali aina siirtyy. Se liittyy esiintymiseen. Meidän viime keikka laivalla… Se saattoi olla kaikkien aikojen paras keikka, mitä oon koskaan vetänyt. Sillä hetkellä en olisi pystynyt tekemään mitään enempää. Tuli täyttymyksen fiilis. Sama fiilis tuli viime vuonna Tavastian keikalla. Mietti vaan, että ”Wow!”. Yhtäkkiä joku tilanne nouseekin ihan sen yläpuolelle, mitä odotettiin.
– Sattumalta satuin eilen tajuamaan, että otan kaksi räiskyvintä kaveria kyytiin, kun ajetaan tänne. Se oli ihan jäätävän fiksusti tehty. Meitä oli kolme jätkää ja kuvaaja joka dokumentoi mun reissua. Koko sen kaksi tuntia oli hullu brainstormaus ja tajusin, että tällaisia ihmisiä jokainen ihminen tarvii elämäänsä. Niitä, joilla ei pysy selkä selkänojassa, kun ne on niin vitun fiiliksissä.
Elastisen tämän vuoden sana on upgreidaus. Se näkyy esimerkiksi uutena aluevaltauksena. Räppäri siirtyi kuntosalibisnekseen ja avasi maaliskuussa ystäviensä kanssa TFW Helsinki -salin. Kuulimme mieheltä ajatuksia päämäärien päivittämisestä.
– Omia tavoitteita pitää tarkistaa ja upgreidata koko ajan. Mietin sitä tuossa lomalla. Saatiin yksi iso juttu tehtyä, niin upgreidasin itseni lennolla. Mietin, että koko tämän vuoden teema on se, että upgreidaan kaiken. Tavoitteet vaan korkeammalle. Joku jenkkiläinen motivaatiotyyppi sitä just sanoi, että ”Act as if…”, eli rupea vaan toimimaan sillä levelillä, mihin pyrit. Lopulta koko sun elämä alkaa kohtaamaan sen tason.
– Eli jos käyttäydyt kuin olisit johtaja, ja teet asiat oikein ja hyvistä lähtökohdista, jossain vaiheessa ihmiset rupeaa katsomaan sua johtajana. Mutta sen pitää mennä arvostuksen kautta, eikä silleen, että käyttäytyisi kuin muut olisivat alempia. Se on vaarallisin reitti.
– Ihmisethän korottaa toisen julkkikseksi tai staraksi, mutta tässäkin kohdassa sä tarvitset ne muut ihmiset, jotka sut nostaa. Niitä kohtaan pitää käyttäytyä todella arvostavasti, faneja ja kansaa. Kukkoilu ei kanna kauhean pitkälle. Sama juttu on yrityksessä johtajilla, eli etulinjasta käsin kuuluu johtaa.
Elastisen tuotantoa kuunnellessa voi nähdä erilaiset olemuspuolet, joita räppäri ilmentää lyriikkoidensa kautta. Sankari, kapinallinen, kulkuri, urheilija, pioneeri ja romantikko ovat vain pieni osa sanojen kautta esille tulevista hahmoista. Studiossa sopivia tunnetiloja pystyy etsimään ajan kanssa, mutta miten tähti saa arjen keskellä toiminnallisen menestyjän ohjaamoon?
– Se on varmaan dominoiva luonteenpiirre. Tälläkin viikolla mulla oli yksi päivä, kun tuli huonoja uutisia ja oli sellainen masentava hetki. Rupesi vituttamaan. Ihmisistä se tuntuu överiltä, että pystyn siihen, mut sitten laitoin vaan kaikki kojeet kiinni. Mietin, että teen jotain tosi siistiä vähän aikaa. Mietin, mitä tekisin, jos voisin tehdä mitä tahansa.
– Tekee sen, vaikka lukee jotain muuta – silleen, että saa ajatukset pois asiasta. Sitten voi aloittaa uudestaan. Kun avaa sen jälkeen tietokoneen ja laittaa hyvän biisin soimaan, voi alkaa taas tekemään. Siinä tarvittiin hetkeksi willpoweria, että oli ajattelematta asiaa, mistä ei ollut oikeaa hyötyä töiden kannalta, kommentoi räppäri.
– Porukka kysyy paljon sitä, että miten voisin saada itseni pirteäksi, kun ei tunnu yhtään siltä, että mistään saisi positiivista vibaa. Silloin pitää laajalla skaalalla hakea asioita. Isot asiat elämässä ensin. Jos lähdet hakemaan sitä, mitä eniten haluat tehdä, niin tähtäät siihen, että kavennat koko ajan pois sitä, mistä et diggaa. Jossain vaiheessa sinne ei jää mitään muuta kuin niitä asioita, joista pidät. Isoimmat jutut, mistä enemmän nauttii.
”Sano se ääneen, niin siitä tulee totta”
Nykyään puhutaan manifestoinnista, joka perustuu vetovoiman lakiin. Pääsääntöisesti ihminen vetää puoleensa sitä, mikä resonoi hänen oman sisäisen tilansa kanssa. Inspiraatio synnyttää siis lisää inspiraatiota – ja sitä jokainen voi tietoisesti luoda elämäänsä. Neuvoja fokuksen säilyttämiseen?
– Monet mentorit ja elämänohjejutut perustuu siihen, että kirjoita se ylös. Sano se ääneen, niin siitä tulee totta. Tavoite on olemassa oikeasti. Kun se on sun päässä, niin kukaan ei vielä tiedä sen olemassaoloa, mutta kun sen on sanonut ääneen, niin se muuttuu fyysiseksi. Konkretisoituu. Faniyleisö toistaa samaa sanomaa.
– Ammennan tosi paljon life coachauksesta. Suhtaudun tosi epäsuomalaisesti ja ammennan kaikesta ultimate Rocky-montaasi ”You Can Do It”-meiningistä, joka on naiivia monen mun frendinkin mielestä. Uskon tietyissä tilanteissa jopa turhaan haippaamiseen. Ajattelen, että se tuo parempia tuloksia kuin että masennuttaisiin. Se on sellaista amerikkalaista meininkiä. Suomalaiset pitää sitä vähän sellaisena, että ”Älä nyt…” Se on myös sitä rohkeutta. Mitä väliä, mitä muut sanovat, jos oot itse sitä mieltä, että siitä tulee sulle hyvä fiilis.
– Olen tavannut jenkkiläisen urheilukoutsin ja TFW-salikonseptin perustajan Martin Rooneyn, hän on ollut mulle eräänlainen mentori. Mies on sairaan motivoiva, kun hän kävi Suomessa niin tavattiin. Siinä oli tosi hyvä meininki. Netistä löytyy sikahyvää settiä. On esimerkiksi sellainen jenkkiläinen hiphop-jäbä kuin Eric Thomas. Suomessa on ollut mielettömän kiva päästä juttelemaan Saku Tuomisen ja Pauli Aalto-Setälän kanssa tästä puhumisduunista. Liekitys on tärkeää – sellaisen pystyyn kuolleen puheen kuuntelemisessa on jotain tosi tylsää.
Anna Poikkimäki