Johtajiksi kutsutut ovat usein pomoja, mutta kaikki pomot eivät ole johtajia. Näin väittää Elite Daily -lehden artikkeli. Johtajuus vaatii visiointikykyä, vastuunottoa ja työntekijöiden hyvinvoinnista välittämistä. On olemassa 7 piirrettä, joista tunnistaa hyvän johtajan.
1. Johtajat näyttävät mieluummin tietä kuin hallitsevat. Ihmiset ovat yhä vähemmän kiinnostuneita olemaan kontrolloituja. Moni toivoo työpaikaltaan vapautta toteuttaa itseään – tämä voi olla jopa tärkeämpi asia kuin hyvä palkka. Ne työpaikkojen esimiehet, jotka pystyvät omalla esimerkillään luomaan hyvää henkeä ympärilleen ansaitsevat parhaan pomon tittelin minä tahansa päivänä vuodesta.
2. Johtajat kuuntelevat ja juttelevat käskyttämisen sijaan. Kommunikaatiometodit merkitsevät työpaikoilla enemmän kuin arvaisikaan. Tapa, jolla asiat sanomme, kertoo lopulta enemmän kuin se, mitä sanotaan. Ihminen tulkitsee viestin nonverbaalin viestinnän mukaan alitajuisella tasolla. Ystävällisyys on kaiken A ja O.
3. Johtajat motivoivat mieluummin kuin pelottelevat alaisiaan. Mikä olisi sopiva porkkana, jolla alaiset saisi motivoitua parempiin suorituksiin? Hyvän kautta toimimalla voi rohkaista ujompiakin työyhteisön jäseniä tuomaan esille osaamistaan. Jokaisella on lähtökohtaisesti jotain uniikkia annettavaa yritykselle, ja nämä jalokivet kannattaa hyödyntää käytännön tasolla.
4. Johtajat opettavat ja oppivat mielellään. He eivät odota kaiken putoavan syliinsä, ja toisaalta ignooraa muiden hyvinvointia. Kaikille ei voi antaa samanlaisia tehtäviä, vaan yksilöllisyyden tunnistaminen ja henkilökohtaisten kiinnostuksen kohteiden ruokkiminen avaa lisäluovuutta työpaikalla. Parasta kaikesta on aktiivinen pomo, joka itsekin on valmis oppimaan ja kouluttaa itseään. Periaate: oppilas ja opettaja ovat sama henkilö, ja meissä kaikissa on aineksia molemmiksi.
5. Johtajat osallistuvat, eivätkä jää sivuun. Pomon ei ole tarkoitus olla omassa norsunluutornissaan yksin värjöttelevä mystinen johtohahmo, vaan pelinjohtaja, joka innostaa esimerkillään arjessa toisia toimimaan firman yhteiseksi hyväksi. Ajatellaan vaikka missä tahansa urheilujoukkueessa olevaa kapteenia. Hän kantaa sopivasti vastuuta siitä, että kokoaa ryhmän yhteen ja toimii sen sydämenä.
6. Johtajat osaavat antaa rakentavaa kritiikkiä, eivätkä lyttää. Asiallisena pysyttely on tärkeää työsuhteen mielekkyyden kannalta. Kritiikkiä tulee antaa, jos siihen on aihetta. Suomalaisessa työkulttuurissa kritiikkiä annetaan usein helpommin kuin kiitoksia. Jos työntekijä onnistuu jossain yli odotusten, on sitä syytä juhlia yhtä paljon kuin virheiden sattuessa on moitittu. Johtaja antaa työntekijälle luvan olla inhimillinen ja epäonnistua. Parhaimmat innovaatiot ovat syntyneet yrittämisen ja epäonnistumisen kautta, kunnes tuhkan keskeltä on monien vaiheiden jälkeen kaivettu esiin timantti.
7. Johtajat haluavat suhteiden olevan työpaikalla tasa-arvoiset, eivätkä jyrää auktoriteetillaan. Olemme kaikki ihmisiä, ja kun roolijaot ja työpuvut riisutaan, olemme kaikki yhtä alastomia auringon alla. Kamppailemme loppujen lopuksi samankaltaisen asioiden kanssa, usein ne vain näyttäytyvät erilaisessa teatterilavastuksessa. Johtajan kuuluu silloin tällöin positiivisessa hengessä potkia väkeään eteenpäin, mutta tasa-arvoisuus on jotain, mikä lähtee korvien välistä ja intentiosta. Arvostus näkyy ja kuuluu nonverbaalissa viestinnässä, ja kun kunnioitus tulee pomon suunnalta työntekijöiden panosta kohtaan, se löytää usein tiensä takaisin kohteeseensa.