Ravintoloiden, erityisesti pikaruokaloiden, ruoat saadaan mainoksissa näyttämään usein huomattavasti suurikokoisemmilta ja herkullisemmilta kuin mitä ne oikeasti ovat. Olemme esitelleet mainoskuvien ja aitojen annosten vertailukuvia ennenkin, mutta nyt eräs asiakas vaatii rahoilleen vastinetta mainoskuviin vedoten.
Piilokamera kuvaa pikaruokaloiden annoksia ja työntekijöiden reaktioita miehen valituksiin. Mainoskuvissa on saatettu korostaa hampurilaisten kokoa ja värejä. Kaikista suurin ero testissä oli Jack in the Box -pikaruokalan tacojen ja mainoskuvien välillä. Eräs Burger Kingin hampurilainen oli sen sijaan lähes identtinen mainoskuvan kanssa, eikä sitä tarvinnut muuttaa.
Harvan ravintolan pikaruoka-annos vastaa identtisesti mainoskuvaa, mutta myönteistä testissä on se, että kaikki ravintolat ovat valmiita tekemään annoksista mainoskuvien näköisiä. Yksikään pikaruokalatyöntekijä ei näyttänyt nyrpeää ilmettä asiakkaalle hänen valituksestaan, ja syy saattaa olla periamerikkalaisessa palvelukulttuurissa. Kuinkahan Suomessa reagoitaisiin samanlaiseen tempaukseen?