Suomen ikivanhan alkoholilainsäädännön kummallisuudet ovat ihmetyttäneet kuluneena kesänä suomalaisia. Lain erilaiset tulkitatavat toivat ongelmia monille kesätapahtumille, kun esimerkiksi Pori Jazz joutui aluksi kieltämään jopa pillimehujen ja äidinmaidonkorvikkeen tuonnin alueelle.
Viime aikoina esimerkiksi kansanedustaja Jaana Pelkonen (kok) on esittänyt julkisesti, että viinit olisi jo aika saada eurooppalaiseen tapaan myyntiin myös suomalaisten ruokakauppojen hyllyille. Samaan aikaan peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd) haluaisi siirtää keskioluet ruokakaupoista takaisin Alkoon.
Alkoholilainsäädännön erikoisuudet eivät rajoitu edellä mainittuun pillimehugateen, sillä esimerkiksi väkevien alkoholijuomien mainonta on Suomessa kielletty. Nyt viranomaiset ovat joutuneet punnitsemaan mitä tarkoittaa laissa määritelty mainonta, ja yksi linjanveto asiasta on nyt nähty Tampereella.
Wikipedian mukaan mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon.
Tamperelainen Roska-ravintola julkaisi Facebook-sivuillaan äskettäin Samu Hintsan kuvaaman ja muokkaaman kuvan, jossa nähtiin ravintolan logo ja sen päällä osittainen juomahinnasto. Pian kuvan julkaisemisen jälkeen Länsi-ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston elinkeinovalvontayksikkön ylitarkastaja otti ravintolaan yhteyttä ja vaati kuvaa poistettavaksi laittomana. Vaatimuksen perusteena oli, että valokuva on väkevien alkoholijuomien mainos.