Halpalentoyhtiöiden käyttämät lisämaksut aiheuttavat matkustajille harmaita hiuksia. Usein lentolipun hinta ei olekaan se, mitä on isoon ääneen ja kirkkain värein mainostettu. Loppulasku määräytyy erilaisten lisämaksujen myötä joskus jopa puolet kalliimmaksi tarjoushinnasta. Esimerkiksi matkatavarat, ateriat ja istuinpaikat maksavat erikseen.
Nyt sama ilmiö on levinnyt myös hotellibisnekseen. Aiemmin asiakas sai kiinteällä yötaksalla huoneen käyttöönsä kaikkine palveluineen. Nyt trendinä on, että hotelleissa joutuu maksamaan jokaisesta palvelusta erikseen, kuten internetistä, lakanoiden vaihtamisesta, ilmastoinnista, aikaisemmasta sisäänkirjautumisesta, matkalaukkujen kantamisesta ja tietty parkkipaikasta.
Associated Press on luonut esimerkin Las Vegasissa sijaitsevasta hotellista, jossa varsinainen hotellimaksu on muita kustannuksia edullisempi. Loppusummaa kohottavat maksut saattavat tulla asiakkaalle yllätyksenä, ja siksi hotelliöiden hintaa on liki mahdotonta arvioida etukäteen. Automaattisista lisämaksuista kannattaakin tiedustella hotellivastaanotosta ennen lopullista varausta.