Yrittäjä on monen mielestä väärä ilmaisu ihmiselle, joka totettaa ideansa lähes pohjamudista kukoistavaksi bisnekseksi. Siinä vaiheessa ei enää yritetä vaan tehdään. Moni haaveilee oman menestysyrityksen perustamisesta. Kaikki alkaa ideasta. Ignited Leadership -yrityksen perustaja Jason Connel jakoi omat vinkkinsä yrityksen perustamiseen jo ennen koulusta valmistumista.
Mikäli haluaa perustaa menestyvän yrityksen jo opiskeluaikoina, tulee idean olla harvinaisen toimiva. Kaikkien ei tarvitse luoda uusia Rovioita, toisille riittää, että idea on kehityskelpoinen ja jalostettava. Kannattaa kirjoittaa aluksi kymmenen ideaa paperille, joista lopulta valikoituu paras. Liikeidea kannattaa kertoa myös kavereille ja kuunnella heidän mielipiteitään asiasta. Mikäli he näyttävät punaista valoa hankkeelle, kirjoita seuraavana päivänä 10 uutta ideaa ylös. Jatka tätä niin kauan, kunnes sinulla on käsissäsi se aiheista paras.
Moni kehityskelpoinen yritys kaatuu jo ensimetreillä yksinkertaisesti siihen, ettei tuotetta ole testattu tarpeeksi. Ei kannata sijoittaa suuria summia rahaa tai aikaa ideaan, joka ei toimi käytännössä. Mikäli tuotteesta ei ole mahdollista luoda testiversiota järkevällä hinnalla ja aikataululla, kannattaa se esitellä netissä ja luoda sen pohjalta kyselyä mahdollisille kuluttajille ja asiakkaille. Näin saa kartoitettua kiinnostuksen ja tarpeen tasoa.
Kukaan muu ei tunne yrittäjyyttä yhtä hyvin kuin toinen yrittäjä. Nuorten yrittäjien kannattaa olla aina yhteydessä vanhempiin alan konkareihin, joiden kautta voi luoda suhteita, saavuttaa jalansijaa ja saada vinkkejä. Omassa oppilaitoksessa saattaa olla henkilökuntaa, joka on paras taho neuvomaan ja sanomaan suoran mielipiteen asiaan.
Markkinointi on yrityksen avain onneen. Nuoret ja innovatiiviset henkilöt osaavat yleensä ajatella asioita laatikon ulkopuolelta. On eri asia panna yrityksestään mainosta lähikaupan seinälle kuin näyttävästi vaikkapa kohderyhmän suosimalle nettisivustolle. Opiskelijan kannattaa pitää ystävineen ideointi-ilta vaikkapa viiniä nautiskellen, jossa lyödään yhteen kaikki parhaimmat markkinointi-ideat.
Kouluverkostoa kannattaa hyödyntää myös asiakkaiden hankkimisessa. Monet yritykset tilaavat oppilastöitä korkeakouluilta. Miksipä tuore yrittäjä ei tarjoaisi ensimmäistä isoa tilaustaan myös koulutyönä? Opiskelijatoverit ovat käveleviä yritysmainoksia. Heille sen sijaan kannattaa jakaa tarroja, t-paitoja ja tuotteen ilmaisversioita. Vieraile paikallisradiossa, sanomalehdessä ja ota yhteyttä televisioon. Tempausten avulla saa näkyvyyttä yritykselle, Jason Connel lisää.