Suomalaisten viranomaisten toiminta alkoholiin liittyvissä asioissa on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen näkyvästi esillä. Nyt viranomaiset ovat saaneet takaiskun ravintolan mainontaan liittyvässä tapauksessa, jossa korkein hallinto-oikeus kumosi viranomaisten päätöksen mainoksissa sallituista termeistä. Kyseessä on merkittävä ravintolamainontaa koskeva ennakkotapaus.
Länsi-Suomen aluehallintovirasto antoi viime vuonna huomautuksen porilaisen Cabaret-yökerhon mainonnasta, joka oli virkamiesten mukaan alkoholilain ja Valviran ohjeistusten vastaista. Tapauksessa oli kyse termien ”After Dark” ja ”Törky Torstai” käyttämisestä ravintolan ilmoittelussa. Virkamiesten mukaan molemmat ovat kiertoilmauksia alkoholin alennusmyynnille ja laissa kielletylle ”Happy Hour” -termille.
Vastineessaan korkeimmalle hallinto-oikeudelle virkamiehet totesivat, että ravintolamainonnasta tulisi kieltää kaikki sellaiset termit, jotka kuluttaja voisi mahdollisesti yhdistää halpoihin hintoihin huolimatta siitä viittaako termi lainkaan hintaan vai ei. Näkemys perustui ainoastaan virkamiesten omaan näkemykseen, eikä esimerkiksi tutkimustietoon.
– TörkyTorstai ja After Dark ovat Suomen Onnelat Oy:n vakiinnuttamia käsitteitä ja näiden termien merkitys on yleisesti kuluttajien tiedossa. Kuluttajilla on kyky päätellä ja ymmärtää termien merkitsevän alkoholijuomien lyhytaikaista tarjoushintaa. Vaikka asiasta ei aluehallintoviraston käytettävissä olevien tietojen mukaan ole olemassa tutkimustietoa, voidaan yleisen elämänkokemuksen perusteella tätä seikkaa pitää tosiasiana, Länsi-Suomen aluehallintovirasto totesi.
Ravintolayhtiö valitti asiasta hallinto-oikeuteen, joka kuitenkin kumosi virkamiesten päätöksen ja vahvisti, etteivät ”Törky Torstai” ja ”After Dark” ole synonyymejä ”Happy Hour” -termille eivätkä liity mitenkään hintamainontaan. Hallinto-oikeus vahvisti, että virkamiehet olivat tulkinneet alkoholilakia väärin kieltäessään hintaan liittymättömien termien käyttämisen ravintolamainonnassa. Länsi-Suomen aluehallintovirasto valitti asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka niin ikään kumosi virkamiesten päätöksen.
– Asiassa ei voida antaa merkitystä sille, että Valviran ohjeessa ”After Dark” on rinnastettu termiin ”Happy Hour” ja ohjeessa on katsottu, ettei tätä termiä saa käyttää ravintolan ulkopuolisessa mainonnassa, korkein hallinto-oikeus totesi päätöksessään.
Oikeuden päätös on lopullinen, eikä siitä voi valittaa. Päätös on saanut runsaasti positiivista huomiota, sillä sen perusteella ravintolat voivat jatkossa valita entistä vapaammin klubiensa nimet ja mainosten tekstit ilman, että virkamiehet ryhtyvät perusteettomasti väittämään niitä laittomiksi. Osa ravintoloista on aiemmin päättänyt lopettaa vastaavasti nimetyt klubi-iltansa viranomaisten otettua väitettyä niitä laittomiksi. Nyt klubi-illat voivat jatkaa vapaasti toimintaansa.