Yhdysvallat on uskomattomien oikeusjuttujen maa. Siellä kuumasta kahvistakin voi saada miljoonakorvaukset vain siksi, että ihminen ei itse ymmärrä vastakeitetyn kahvin lämpötilaa. Nyt joukkokanne on vaatinut Red Bullia maksamaan korvauksia siitä, että energiajuoma ei anna mainoslauseestaan huolimatta siipiä.
Amerikkalaiset ovat valittaneet asiasta maan kuluttajavirastoon, ja haastaneet energiajuomajätin oikeuteen harhaanjohtavan mainonnan vuoksi. Nyt Red Bull on suostunut maksamaan korvauksia 13 miljoonaa dollaria, eli 10,4 miljoonaa euroa. Kohu on noussut etenkin yhtiön mainoskasvoinaan käyttämistä urheilijoista, koska energiajuomalla ei ole tieteellistä näyttöä suorituksia parantavista vaikutuksista, BevNet-lehti uutisoi.
Red Bull ilmoitti lehdelle, että se suostui sopuun välttääkseen oikeudenkäynnin. Yrityksen mukaan sen markkinointi on kuitenkin ollut totuudenmukaista. Mikäli asiassa päästään sopimukseen, ovat kaikki kymmenen vuoden aikana Red Bullia juoneet oikeutettuja korvauksiin. Maalaisjärjellä ajateltuna kanne on absurdi, sillä vaikka mainonnan tulee olla rehellistä, ei kukaan normaali ihminen voi olettaa saavansa siipiä energiajuomasta.
Mitä mahtaa käydä Kismetin ”Niin hyvää, ettei sanotuksi saa” -mainokselle, jos ihminen päästääkin suustaan ihailevan huokauksen selkeän sanan kera? Entä lentääkö Finnair varmasti illaksi kotiin? Entä tuleeko Atrian tuotteista todellakin parempi mieli, jos ruoka on hyvää? Onko joku yrittänyt lentää Red Bullin juotuaan?