Suomen voimassa olevaa alkoholilakia muutetaan vuodenvaihteessa, jolloin mukaan tulee myös kohuttu mainontakielto. Sen osalta lakiteksti on kuitenkin niin vajavainen ja sekava, että lain käytännön linjauksista jää Valviralle. Tai ainakin pitäisi jäädä.
Parhaillaan Tampereella Musiikki & Media -seminaariin kokoontuvat viihdealan ammattilaiset keskustelivat tänään farssiksi muodostuneesta alkoholilaista ja sen vaikutuksista. Keskustelussa oli mukana myös Valviran alkoholihallinnon ryhmäpäällikkö Kari Kunnas, joka kertoi miten lakia tullaan käytännössä linjaamaan. Samalla vahvistui merkittävä valuvika nykyisessä laissa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on alallaan korkein valvova instanssi. Nykyinen laki on kuitenkin aiheuttanut tilanteen, jossa Valviran alaisuudessa toimivat aluehallintovirastot voivat tulkita lakia oman näkemyksensä mukaan välittämättä Valviran ohjeistuksesta.
– On se mahdollista. Valvira toimii keskusvirastona ja tarkoitus on ohjeistaa aluehallintovirastoja. Jos joku toimii eri tavalla, niin me emme voi sille mitään. Näin se laki on rakennettu. Myöhemmin näitä arvioidaan yksittäistapauksina, että onko joku sallittua vai ei. Mekään emme tiedä mikä on sallittua ja mikä ei, Valviran Kai Kunnas myönsi.
Suomessa laki ei siis ole kaikille sama, koska eri alueiden aluehallintovirastot voivat tulkita samaa lakia jopa päinvastaisella tavalla. Tämä lainkäytön suhteen erittäin vakava ongelma tuli ensimmäisen kerran julkisuuteen niin sanotussa Viskigatessa, jossa Valvira oli ensin hyväksynyt viski-sanan käytön Olut & Viski Expo -tapahtuman nimessä, mutta sen alaisuudessa toimiva aluehallintovirasto päätti kuitenkin myöhemmin kieltää sanan käytön.