Suomalaisten virkamiesten aikaansaannoksia on viime viikkoina saatu ihmetellä historiallisen paljon, varsinkin alkoholimainontaan liittyvissä tapauksissa. Vuodenvaihteessa astui nimittäin voimaan alkoholimainonnan täyskielto, joka on aiheuttanut suomalaisille lähinnä haittaa.
Panimoiden pihoilla olleista jättitölkeistä jouduttiin esimerkiksi poistamaan viittaukset olueen ja jakeluautoista jouduttiin poistamaan olutmerkkien kylkimainokset. Nyt verkossa vaaditaan, että tasapuolisuuden nimissä myös Alkon tulee vaihtaa nimensä ja peittää ikkunansa. Nettiadressin mukaan Alkon nimi ja ikkunat houkuttelevat ohikulkijoita ostamaan alkoholia.
– Emme voi olla varmoja ettei Alko sanan näkeminen herättäisi nuorissa kiinnostusta kokeilla alkoholia. Tästä syystä nimen tulee olla mahdollisimman vähän sanaa ”alkoholi” muistuttava. Ehdotamme, että esim Virtahevonmaito voisi olla hyvä korvaava nimi. Toinen vaihtoehto on nimetä Alko jollain numerolla, adressissa perustellaan vaatimusta nimen muuttamisesta.
Lisäksi adressissa vaaditaan, että Alkon myymälät tulee jakaa kahteen osaan, joiden toiselle puolelle tulevat miedot ja toiselle puolelle väkevät alkoholijuomat. Tämä siksi, että väkevien alkoholijuomien näkeminen voi houkutella alle 20-vuotiaita hankkimaan niitä. Tähän mennessä nettiadressin on allekirjoittanut jo noin 6.000 ihmistä ja määrä kasvaa nopeasti.