Suomalaisissa yrityksissä on vuosien varrella saatu ihmetellä monien luettelopalveluja verkossa kauppaavien yritysten toimintaa. Yksi jo pitkään yrittäjiä piinanneesta palvelusta on Suomen Yritysrekisteri SYR, jonka taustalla toimii Endora Oy.
Muun muassa Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ on jo vuosia sitten saanut seuraa Suomen Yritysrekisteristä ja Suomen 118 -palvelusta. Molempien luettelopalvelujen taustalta löytyvä Endora Oy on harjoittanut tämänkaltaista toimintaa laajamittaisesti jo vuosien ajan. Myös Suomen yrittäjät ovat useita kertoja varoittaneet jäseniään tämän yrityksen toiminnasta.
Verkossa leviää parhaillaan tuore valokuva laskusta, jonka tamperelainen yrittäjä Jessica Kylänlahti sai Suomen Yritysrekisteriltä. Hän kertoo saaneensa ennen laskua epämääräisen puhelun, jossa lueteltiin hänen yrityksensä tietoja ja varmistettiin niiden paikkansapitävyys. Sen jälkeen hänelle lähetettiin yllättäen lasku Suomen Yritysrekisteri -nimisestä luettelopalvelusta.
– Nyt tuli aiheeton 160 euron lasku postissa jostain epämääräisestä palvelusta, jollaista en ole tilannut ja jollaista ei ole olemassakaan, Jessica Kylänlahti kirjoittaa julkaisemansa kuvan yhteydessä.
Yrittäjä kertoi tänään Staralle Facebook-päivityksensä ja reklamaationsa erikoisista seurauksista.
– He soittivat sieltä minulle päin ja kyselivät lähettämästäni reklamaatiosta. Kerroin heille, että en ole heihin minkäänlaisessa sopimussuhteessa. Puhelimen toisessa päässä ollut henkilö alkoi sitten huutaa kuin syötävä, että minun täytyy poistaa Facebook-päivitys tai muuten he lähtevät tekemään poliisille rikosilmoituksen. Yritin sanoa jotain, mutta se ei kuunnellut, Jessica Kylänlahti kertoi Staralle.
Kuuntele myyntipuhelun varmenne tästä.
Stara sai jo aiemmin käsiinsä toisen yrityksen samankaltaisesta puhelusta peräisin olevan äänitteen. Siinä kuullaan kuinka puhelinmyyjä latelee yrityksen tietojen tarkistamisen jälkeen puhelunsa lopuksi ”varmenteessa” palvelun hinnan sellaisella nopeudella, että langan toisessa päässä oleva yrittäjä ei ehdi huomata, että kyseessä olikin maksullinen palvelu. Soitimme tämän puhelutallenteen Kylänlahdelle, jonka mukaan hänen saamansa puhelu oli hyvin samankaltainen.
– Kyllä se aivan samalta kuulosti. Ei siinä ehtinyt huomata, että se olisi maksullinen palvelu, yrittäjä kertoi.
Muutama päivä tällaisen puhelun jälkeen yrittäjä yllättyi postissa tulleesta laskusta, sillä todellista sitovaa sopimusta ei puhelun aikana tehty. Sopimuksen syntyminen nimittäin edellyttää aina molemminpuolista suostumusta ja tietoisuutta sovituista seikoista, jollaisia ei tämänkaltaisen puhelun myötä voi syntyä. Sopimus ei ole tietenkään mahdollinen tilanteessa, jossa molemmat osapuolet eivät ole tietoisia mistä sovitaan ja mihin hintaan.
PÄIVITYS: Directa toimii edelleen normaalisti ja tuottaa asiakkailleen hakemistopalveluja.