Tuore tutkimus paljastaa, että lauantaina alkavien SM-Liigan playoff-pelien some-mestari on Rauman Lukko. Isobar Finlandin toteuttama tutkimus vahvistaa, että jääkiekko valtaa yhä enemmän peliaikaa myös sosiaalisen median puolelta. Yritys pani playoff-joukkueet paremmuusjärjestykseen Facebook-fanien aktiivisuuden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin sosiaalisen median työkalulla, jolla mitattiin liigajoukkueiden Facebook-sivujen fanien aktiivisuutta. Työkalun avulla tykkääjät jaettiin aktiivisuutensa perusteella superfaneihin, lojaaleihin, päivittäisiin, satunnaisiin, kuuntelijoihin ja passiivisiin käyttäjiin. Tutkimuksen lähtökohtana oli yleisöjen aktiivisuusprosentti ja superfanien prosenttimäärä kokonaisyleisön koosta.
Playoff-joukkueiden aktiivisin yleisö löytyy Rauman Lukolta, jonka yleisöstä 97 prosenttia on ollut vuorovaikutuksessa sivun tuottaman sisällön kanssa. Suurin superfani-ryhmä löytyy Tampereen Tapparalta.
– Jääkiekkojoukkueiden fanien tutkiminen auttaa meitä ymmärtämään, miten yhteisöt rakentuvat sosiaalisessa mediassa. Facebook-sivun fanimäärällähän ei ole juurikaan merkitystä, vaan siinä, kuinka hyvin tykkääjiä pystytään aktivoimaan, kertoo Isobarin strategiajohtaja Timo Paloheimo.