Yhdysvaltojen asekulttuuri on aihe, joka puhuttaa ja ihmetyttää monia. Suuri osa yhdysvaltalaisista omistaa yhden tai useamman aseen, vaikka niiden käyttämiseen ei olisi minkäänlaista syytä tai tarvetta. Monet amerikkalaisista ostavat aseen tunteakseen olonsa turvallisemmaksi ja voidakseen suojella itseään ja perhettään.
Aseisiin liittyvien väkivaltatekojen ehkäisemiseksi on järjestetty tehokas kampanja, joka saa aseen ostajan harkitsemaan hankintaansa kahdesti. Kampanja käynnistyi sillä, että New Yorkiin avattiin liike, jossa myytiin erilaisia aseita. Liikkeessä asioiville asiakkaille esiteltiin aseita, joilla oli traaginen historia.
Aluksi asiakkaat kiinnostuivat kauppatavaroista, mutta sitten kun myyjä kertoi, mitä aseella oli aiemmin tehty, alkoi ostajaa epäilyttää. Monet asiakkaista kauhistuivat kuullessaan kaupattavan aseen historian. Myyjä kertoi rehellisesti, että aseiden aiempi omistaja oli tappanut aseella ihmisen tai uhannut toisten henkeä.
Kampanja osoittautui tehokkaaksi, sillä ihmiset huomasivat, ettei ase tuonutkaan heille turvallista oloa. Yksi asiakkaista totesi, että ajatus aseen omistamisesta oli alkanut pelottaa häntä.
Metro-lehden mukaan aseiden valmistajat ovat olleet kampanjasta tuohtuneita, sillä heidän mielestään asiakkaiden pelottelu on mautonta ja asiatonta. Asefirmat ovat olleet sitä mieltä, että kyseisellä kampanjalla ei ole ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Väkivallan vastaisen yhdistyksen mielestä kampanja on kuitenkin ollut menestys.