Median murros on aiheuttanut erityisesti vanhoille mediayhtiöllle runsaasti päänvaivaa, kun kuluttajat ovat omaksuneet digitalisoitumisen myötä aivan uusia tapoja kuluttaa mediasisältöjä niin tekstinä kuin liikkuvana kuvana. Samalla vanhat mediat, erityisesti sanomalehdet, ovat menettäneet lukijoitaan kiihtyvällä tahdilla. Nyt romahdusvuorossa on televisio.
Lukemattomat selvitykset ja tutkimukset ovat vahvistaneet, että television katsominen on katoavaa kansanperinnettä kaikissa ikäluokissa ympäri maailmaa. Accenturen julkaisemassa 24 maata ja 24.000 kuluttajaa käsittäneessä Digital Video and the Connected Consumer -tutkimuksessa selviää, että liikkuvan kuvan katseleminen on siirtynyt televisioista yhä enemmän tietokoneiden ja mobiililaitteiden näytöille.
Katselutapojen muuttuessa television perinteinen lineaarinen lähetys saa yhä useammin antaa tilaa on-demand -tyyliselle katselulle, jossa katsoja itse valitsee koska ja mitä haluaa katsoa. Televisio-ohjelmien katsominen televisiosta onkin vähentynyt maailmanlaajuisesti peräti 13 prosenttia. Suurin romahdus on tapahtunut 14-17-vuotiaiden keskuudessa, jossa televisio-ohjelmien katselu on vähentynyt peräti kolmanneksella. Yli 55-vuotiaat sen sijaan katsovat televisiota kuin ennenkin.
Television synkän tulevaisuuden vahvisti äskettäin myös maailman suosituimpiin verkkomedioihin lukeutuva Buzzfeed, joka selvitti nuorten trendejä. Tulokset osoittivat, että nuoret katsovat liikkuvaa kuvaa pääasiassa verkosta. Monien nuorten mukaan television omistaminen ei ole enää tärkeää, sillä yhä useammat vastanneista teini-ikäisistä kertoivat, että he eivät enää käytä tai lainkaan edes omista televisiota.