Ranskalainen Louis Vuitton -muotijätti on hävinnyt oikeudessa historiallisen tavaramerkkikiistan, joka koski heidän tavaramerkkinään tunnettua ruutukuosia. Alempi EU-tuomioistuin päätti, että yhtiö menettää laajalti tunnetun tavaramerkkinsä, koska katsoi sen olevan liian yksinkertainen.
Louis Vuitton on aktiivisesti taistellut ruutukuosinsa tavaramerkistä, jonka se otti aikoinaan alalla ensimmäisenä käyttöön ja myöhemmin rekisteröi tavaramerkikseen myös EU-alueella. Yhtiö rekisteröi vuonna 1998 kuosin, jossa on ruskealla pohjalla beigen värisiä kuvioita. Vuonna 2008 sama kuvio rekisteröitiin mustan ja harmaan sävyissä.
Nyt yksinoikeus on kuitenkin menetetty, kun saksalainen Nanu-Nana -yhtiö haastoi muotijätin oikeuteen ja vaati tavaramerkin kumoamista. Tuoreen kumoamispäätöksen tuleminen lainvoimaiseksi tarkoittaisi sitä, että laukkuvalmistajat voisivat alkaa valmistaa muotijätin tuotteiden kanssa lähes identtisiä laukkuja lain sallimissa rajoissa.
EU-tuomioistuin perusteli erikoista päätöstään muun muassa sillä, että tutkimuksissa kuluttajat eivät tunnistaneet tavaramerkkiä Latviassa, Liettuassa, Virossa, Bulgariassa ja Sloveniassa. Lisäksi oikeus perusteli päätöstä sillä, että ruutukuvio on ollut yleisesti käytetty kuvio muissa tuoteryhmissä. Vielä ei ole tiedossa katsoiko tuomioistuin edellä mainittujen lisäksi, että kuviota koskee niin sanottu vapaana pitämisen tarve EU-alueella.
EU-tavaramerkkidirektiivin mukaan myös yksinkertainen ruutukuvio voi vakiintua ja muodostua laajalti tunnetuksi saadakseen suojaa tietyssä tuoteryhmässä koko EU-alueella. Muotiteollisuudessa työskentelevät ovat olleet pöyristyneitä oikeuden päätöksestä, sillä Vuitton on tehnyt vuosikymmenien työn työn kuosinsa brändäämisessä, ja siitä on tullut yksi muotimaailman tunnetuimmista ja halutuimmista kuvioista. Asiantuntijat odottavat, että Louis Vuitton valittaa tuomiosta.