Suomessa alkoholilain tulkinta kiristyi huomattavasti vuodenvaihteessa, kun mietojen alkoholijuomien mainonta kiellettiin. Seurauksena oli tragikoomisia tilanteita niin panimojen somisteiden kuin jakeluautojenkin uusimisessa. Muutos vaikutti kuitenkin monin tavoin muutenkin.
Suomen Laki listasi alkoholilakiin liittyvien muutosten vaikutuksia käytännössä. Sen mukaan ravintolat eivät saa enää esimerkiksi mainostaa ”kahvia ja konjakkia” -sanojen yhdistelmää, vaikka se on olennainen osa suomalaista ruokailuperinnettä. Yhtä lailla esimerkiksi kuohuviinin ja t-paidan myyminen yhdessä on kiellettyä, koska ne eivät liity toisiinsa.
Ravintolan lehtimainoksessa ei saa enää olla kuvaa esimerkiksi peltoaukeasta, koska sen voidaan katsoa luovan mielikuvan alkoholijuomasta. Mediat ja blogit eivät saa käyttää alkoholijuomiin liittyvässä uutisoinnissa alkoholiyhtiöiden toimittamaa mainonnallista materiaalia.
Väkeviä alkoholijuomia valmistava yritys ei saa enää antaa opastetulla tehdaskierroksella maistiaisiksi juomiaan. Yksi mielenkiintoisimmista määräyksistä on, että alkoholimainoksessa ei saa esiintyä henkilö, joka on tunnettu fyysisestä tai henkisestä suorituskyvystään.