Ruokateollisuudessa nousee välillä kohuja erilaisten huijausten tullessa ilmi. Olemme kuulleet uutisiin nousseista tapauksista, joissa esimerkiksi avokadosta tehty quacamole olikin suurimmaksi osaksi hernepyrettä eikä lihapullissa ollutkaan oikeaa lihaa.
Kuluttajat eivät pidä siitä, että he tuntevat tulleensa tuotteen nimen vuoksi huijatuksi, mistä syystä eräs amerikkalainen yritys on nyt saanut viiden miljoonan dollarin syytteen. Yhdysvalloissa toimiva Blue Diamond -niminen tehdas valmistaa Almond Breeze -nimistä mantelimaitoa.
Erilaisten terveysvillitysten ollessa pinnalla mantelimaito on saanut ihmiset ostamaan sitä juuri sen vuoksi, että se on parempi vaihtoehto kuin tavallinen maito. On käynyt kuitenkin ilmi, että suosittu mantelimaito sisältääkin vain kaksi prosenttia manteleita.
Almond Breeze on siis suurimmaksi osaksi vettä, sokeria, karrageenia ja auringonkukkalesitiiniä, mikä ei kuulosta enää kovinkaan terveelliseltä. Blue Diamondia syytetään huijaamisesta, sillä pakkauksessa kerrotaan, että maito on tehty aidoista manteleista ja kuvassa henkilö pitää käsissään niin isoa kukkurallista manteleita, että niitä tippuu hänen käsistään maahan.
Tuotteen pakkauksessa ei kerrota, että se sisältää manteleita vain kaksi prosenttia koko sisällön määrästä. Manteleiden määrä kerrotaan Almond Breeze -tuotteen brittiläisillä verkkosivuilla, mutta ei amerikkalaisilla, mihin kuluttaja kuitenkin suurimmaksi osaksi löytää, Time uutisoi.
Time-lehden mukaan syytteessä ei ole voitu kertoa millainen minimimäärä manteleita maidossa tulisi olla, mutta suurin osa löydettävissä olevista resepteistä neuvoo laittamaan 25 – 33 prosenttia manteleita, mikä tekee Almond Breeze -juoman kahdesta prosentista melko mitättömän.