Suomalaisbrändien some-suosiot listattiin – tässä kuuma kärki!

Digi Viihdeuutiset · Stara.fi

Sosiaalisen median merkitys kuluttajille on kasvanut valtavasti viime vuosina. Eri brändien ja ihmisten Facebookissa ja Twitterissä saamaa suosiota on ollut vaikea mitata, mutta nyt tilastoja seuraamaan on perustettu Brandsome-verkkopalvelu.

Verkkosivusto listaa esimerkiksi Facebookin, Twitterin, Instagramin ja Pinterestin suosituimmat brändit ja seuraa niiden suosion muutoksia. Facebook-suosion kokonaislistan ykkösenä komeilee Angry Birds lähes 26 miljoonalla tykkääjällä. Sitä seuraavat Clash of Clans, Nokia, Hay Day ja Nightwish. Kovasti otsikoissa ollut Jounin Kauppa on tällä hetkellä sijalla 34., mutta kaupan kasvu on aivan omaa luokkaansa.

Facebookin seuratuimmat verkkomediat -kategoriassa Stara on tällä hetkellä tykkääjien määrällä mitattuna sijalla kuusi, mutta tavoittavuudella mitattuna sijalla kaksi. Listan ylivoimainen ykkönen on Kesä!-verkkosivusto, jolla on huikeat 280.000 tykkääjää. Muista verkkomedioista Findance on sijalla viisi, Ylilauta sijalla seitsemän, kiistelty MV-lehti sijalla 12. ja Uusi Suomi sijalla 14. Esimerkiksi iltapäivälehdet eivät ole mukana listalla kokonaisluvuillaan.

Facebook-suosiossa artistien ykkönen Facebookissa on Tarja Turunen, jota seuraavat Sunrise Avenue -yhtyeen keulahahmo Samu Haber, räppäri Cheek, DJ-tähti Aleksi Kunnari ja räppäri Petri Nygård. Yhtyeiden kategoriassa kärjessä on Nightwish, jota seuraavat Apocalyptica, Children of Bodom, HIM ja Statovarius.

Brandsome mittaa myös Twitter-suosiota, jonka Top 100 -listan ykkönen on Nokia. Teknologiabrändiä seuraavat Angry Birds, Clash of Clans, Kim Dotcom ja taiteilija Rauli Mård. Twitterissä suosituin verkkomedia on YLE Urheilu, jota seuraavat järjestyksessä Taloussanomat, YLE Tiede, HS Politiikka ja Stara.