Mobiilin musiikinkuuntelun yleistyminen tukee suoratoistopalvelujen vahvaa kasvua, sillä puhelinta tärkeimpänä musiikinkuuntelulaitteenaan pitävien määrä on lähes kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.
Tulokset käyvät ilmi Tutkimusyhtiö Consumer Compassin elokuussa 2015 Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n toimeksiannosta toteuttamasta tutkimuksesta, jossa haastateltiin 750 iältään 16 – 54 -vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen suunnittelusta ja tiedon analysoinnista vastasi N2:n Roadmap Director Kari Tervonen.
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan digitaalisen musiikkimyynnin osuus äänitemusiikin kokonaismarkkinoista oli syyskuun 2015 lopussa yli 70 prosenttia. Kasvu on ollut todella nopeaa, sillä vuoden 2014 lopussa digitaalisen musiikkimyynnin osuus oli hieman yli 50 prosenttia. Kasvun taustalla on erityisesti suoratoistopalvelujen suosion yleistyminen, suoratoistopalvelut ovat kasvaneet vuoden 2015 aikana peräti 41 prosenttia.
Suoratoistopalvelujen tulevaisuudelle myös jatkossa lupaa hyvää se, että neljännes suomalaisista pitää nyt puhelinta tärkeimpänä musiikinkuuntelulaitteenaan. Puhelin on noussut autosoittimen rinnalle kuluttajien vastauksissa kuuntelulaitteiden tärkeyttä kysyttäessä. Tutkimuksen mukaan puhelimen yleistyminen auttaa suoratoistopalvelujen tunnettuuden ja käytön kasvattamisessa erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä.
Musiikin kuunteluun liittyviä aktiviteetteja selvitettäessä peräti 90 prosenttia vastanneista ilmoitti kuunnelleensa radiota viimeisen neljän viikon aikana. YouTubea musiikin kuunteluun ilmoitti käyttäneensä 80 prosenttia samana ajanjaksona. Seuraavaksi suosituimpia olivat suoratoistopalvelujen käyttö, CD-levyjen kuuntelu ja konserteissa käynti, joita kaikkia ilmoitti viimeisen neljän viikon aikana harrastaneensa keskimäärin 50 prosenttia vastanneista.
Digitaalisten musiikkipalveluiden osalta ylivoimaisiksi suosikeiksi nousivat YouTube ja Spotify. 40 prosenttia vastaajista ilmoitti kuunnelleensa musiikkia YouTubesta kahden viimeksi kuluneen vuorokauden aikana. Spotifylla vastaavan luku oli 35 prosenttia.