Käräjäoikeus antoi tänään odotetun ratkaisun asiassa, jossa suomalainen alkoholimonopoli Alko haastoi virolaisen SuperAlkon omistaja Oü Aldar Eestin oikeuteen tavaramerkkinsä loukkaamisesta. Käräjäoikeus katsoi, että SuperAlko ei loukannut Alkon tavaramerkkiä, eikä tuomio tullut asiantuntijoille yllätyksenä.
SuperAlko rekisteröi tavaramerkkinsä Virossa jo 12 vuotta sitten, ja sekä yhtiön olemassaolo että tavaramerkki ovat tulleet vuosien varrella myös suomalaisille laajalti tunnetuksi. Yhtiö on suunnannut markkinointiaan suoraan suomalaisille, joten myös Alkon on täytynyt olla tietoinen yhtiöstä ja sen palveluista vähintään 10 vuoden ajan.
Käräjäoikeus perusti tuomionsa juuri tähän Alkon tietoisuuteen, sillä tavaramerkkilain 9 §:n passivitettisäännöksen mukaan Alko on hiljaisesti hyväksynyt SuperAlkon toiminnan, koska se ei ryhtynyt toimenpiteisiin ajoissa. Lisäksi SuperAlko on käytön myötä vakiintunut tavaramerkiksi suomalaisten keskuudessa. Vakiintunut tavaramerkki saa lähes samaa suojaa kuin rekisteröity, joten Alko ja SuperAlko ovat molemmat Suomessa suojattuja tavaramerkkejä.
Staran tietojen mukaan suomalaisessa oikeuskäytännössä passiviteetin syntymisen ajanjaksoksi on yleisesti katsottu noin vuosi, mikäli osapuolten välillä ei ole käyty kirjelmöintiä merkin käytön kieltämisestä. Alkon tapauksessa yhtiö oli tietoinen SuperAlkon merkin käytöstä peräti 10-12 vuotta. Näin ollen Alko tullee häviämään kiistan jatkossakin samoin perustein. Alko on tänään jo ilmoittanut valittavansa tuomiosta.