Kalifornian Woodsidessa asusteleva Koko-gorilla on hiljattain valittu luonnonsuojelukampanjan mainoskasvoksi. Viitomakieltä osaava Koko kertoo nyt vakuuttavassa televisiomainoksessa mielipiteensä ihmiskunnasta.
Youtubessa julkaistussa videossa Koko viittoo muun muassa ”Koko on gorilla”, ”Koko rakastaa luontoa” ja ”Koko rakastaa ihmistä”. Sen jälkeen Koko kertoi olevansa sitä mieltä, että ihminen on tyhmä ja ihmisen tulisi pelastaa luonto.
Video on luonnollisesti käsikirjoitettu, ja siinä esiintyvä Koko viittoi viestin hoitajiensa avustuksella. Siitä huolimatta viesti on gorillan kertomana voimakas ja se vetoaa tunteisiin.
The Gorilla Foundation -säätiön rauhoitusalue Kaliforniassa on Kokon koti. Säätiö on toteuttanut kampanjan yhteistyössä NOE Conservation -organisaation kanssa. Kampanjan tarkoituksena on vedota katsojia tekemään vastuullisia päätöksiä vuonna 2016 luonnonsuojelun edistämiseksi.