Sosiaalinen media pilaa lomakokemukset?

Digi Matkailu · Terhi Piiroinen

Muistelkaapa matkustamista ennen sosiaalista mediaa. Tällöin uusille tuttavuuksille annettiin käyntikortti, jossa oli puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Ennen sitä saatettiin kirjoitella kirjeitä etanapostin avulla kotiosoitteisiin.

Nykyisin sosiaalinen media mahdollistaa yhteydenpidon ihmisiin, jotka asuvat toisella puolella maapalloa. Internetin avulla voi etsiä ravintolasuosituksia ja hotelleja lähistöltä. Kaikkeen sosiaalinen media ei kuitenkaan sovi, ja se saattaa jopa pilata osan matkailunautinnosta.

Älylaitteet mahdollistavat jatkuvat tavoitettavuuden. Lomalla kuitenkin on tarkoitus ottaa irtiottoa arjesta, joten miksi mahdollistaa yhteydenpidon työpaikalle tai kotikonnujen ihmisiin? Harva osaa enää nauttia hetkestä ilman kameran näyttöä tai katsella maisemia ilman selfien ottamista. Ihmisten tulisi nauttia matkasta omilla aisteillaan.

Kun ihmiset jättävät jälkensä internetiin, voivat matkalaiset aina todeta, etteivät ole ensimmäisiä turisteja kyseisessä paikassa. Siellä on käynyt heitä ennen moni muu ja kuvat leviävät ympäri internetiä. Kädessä alati oleva puhelin antaa seuraa yksinäisimmällekin matkustajalle, mutta kannattaako sitä vaalia? Ehkäpä kaikki eivät uskalla olla enää yksin?

Ihmiset keskustelevat paljon pikaviestimien avulla, mutta kasvokkainen jutusteleminen on harvinaista – ainakin ventovieraiden kanssa. Sosiaalinen media on tavallaan pilannut turhanpäiväisen höpöttelemisen, mikä saattaa olla alku monelle ystävyydelle. Ihmisten tulisi opetella puhumaan ilman internetiä ja löytää ravintola tuoksun perusteella, Thrillist napauttaa.