Suomalaisissa yrityksissä on vuosien varrella saatu ihmetellä monien hakemistopalveluja verkossa kauppaavien yritysten toimintaa, sillä ne ovat aiheuttaneet tuhansille yrityksille ongelmia. Osa hakemistopalveluista käyttää puhelinmyyntiä, ja vielä härskimpi joukko lähettää yrityksille suoraan huijauslaskuja, joista uutisoimme taannoin.
Eilen tiistaina Staran toimitukseen tuli puhelu hakemistopalveluja tarjoavasta yrityksestä, joka kauppasi näkyvyyttä Pirkanmaan puhelinluettelosta. Yrityksen yhteystietojen varmistamisen jälkeen myyjä totesi, että palvelusta ”ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia”, mutta aivasti kuitenkin palvelun varsinaisen hinnan puhelimeen niin nopeasti, että se voisi hyvinkin jäädä vastaajalta huomaamatta.
– Teillekin riittää varmasti nämä yrityksen numerotiedot, joista ei tule mitään ylimääräisiä kustannuksia, vaan ainoastaan se kiinteä 85 *aivastus* euroa näiden tietojen ylläpidosta, myyjä jatkaa oheisella äänitteellä.
Toisella kerralla myyjä kertoi hinnan jo hieman selvemmin. Tämän jälkeen hänellä oli kuitenkin kiire vaihtaa puheenaihetta yritystä koskevilla kysymyksillä ja päättää puhelu niin, että asiakas ei ehtisi kysellä enempää tai kieltäytyä palvelusta. Toimitukseen saapuneessa puhelussa palvelun tilaus ehdittiin kiistää aivan viime sekunneilla myyjän toivottaessa jo hyvää vuoden jatkoa. Tämän jälkeen asiakkaalle annettiin vielä virheellistä tietoa palvelun sisällöstä.
– Sen takia teille soitin, että tarkistetaan teidän tiedot ja saadaan ne kuntoon tänne teidän oman alueen viralliseen nykyaikaiseen puhelinluetteloon, jossa on hyvä olla näillä tärkeimmillä tiedoilla mukana, myyjä kertoi.
– Teidän oman alueen, eli Pirkanmaan, virallinen nykyaikainen puhelinluettelo, mistä tänä päivänä alueen tiedot haetaan. Puhelinluettelo löytyy osoitteesta PuhelinluetteloPirkanmaa.fi, myyjä toisti.
Myyjä väitti siis virheellisesti, että Pirkanmaan Puhelinluettelo olisi Pirkanmaan virallinen puhelinluettelo. Todellisuudessa se on kuitenkin vain yksi kymmenistä nettihakemistoista, joilla ei ole minkäänlaista virallista statusta.
Verkossa viralliseksi yrityshakemistoksi voidaan katsoa ainoastaan YTJ-verkkopalvelu, johon ei tule vahingossa sekoittaa esimerkiksi Suomen Yritys- ja luottotietojärjestelmä YLJ Oy -hakemistoyritystä, jonka huijaussoitosta kuullaan ote oheisen videon alussa. Äänitteellä kuullaan kuinka puhelinmyyjä latelee puhelun lopuksi ”varmenteessa” palvelun hinnan sellaisella nopeudella, että langan toisessa päässä oleva yrittäjä ei ehtinyt huomata, että kyseessä olikin maksullinen palvelu.
Stara otti yhteyttä kahteen huijauslaskujen ja -puheluiden seurauksia hoitavaan asianajajaan, jotka molemmat vahvistivat, että tämänkaltaisesta puhelusta ei synny minkäänlaista sopimusta myyjän ja asiakkaan välille. Sopimuksen syntyminen edellyttää nimittäin aina molempien osapuolten suostumuksen, eli ensin tarjouksen ja siihen vastauksen. Huijauspuheluissa myyjä ei yleensä kysy asiakkaan suostumusta, eivätkä pelkkä yhteystietojen tarkistaminen ja hintatietojen kertominen muodosta osapuolten välille sopimusta.
Yrityksen kannattaa lopettaa myyntipuhelu välittömästi, kun tuote paljastuu hakemistopalveluksi. Jos yritys kuitenkin haluaa olla mukana jossain tietyssä hakemistopalvelussa, tulee olla tarkkana myytävien palvelujen nimien kanssa, sillä monet huijariyritykset käyttävät tietoisesti harhaanjohtavia ja viralliselta kuulostavia nimiä. Jos tällaisen puhelun jälkeen postissa tulee huijauslasku, täytyy laskusta reklamoida heti ja vaatia lisäksi puhelusta tallenne. Tarvittaessa huijauksesta voidaan tehdä poliisille rikosilmoitus.