Valtakunnallinen Kiekkohuuma-kampanja kerää varoja junioreiden kiekkotoiminnalle ja yksittäisille paikallisseuroille. Projektin ideana on perustaa oma kuvitteellinen joukkue ja hankkia sille mahdollisimman paljon faneja. Eniten faneja kerännyt kapteeni voittaa keväällä All Inclusive -kiekkomatkan Bostoniin.
Kiekkohuuma-hyväntekeväisyyskampanja ajoittuu Liiga-kauden mukaisesti marraskuusta 2015 maaliskuulle 2016. Vaikka kampanja on jo alkanut, ehtii siihen vielä mukaan perustamalla Kiekkohuuma.fi-kampanjasivustolla oman joukkueen ja kutsumalla kaverit tiimin riveihin.
Sen jälkeen joukkue alkaa kartuttaa fanimääräänsä sosiaalisessa mediassa. Kampanjaan voi osallistua vaikka samanaikaisesti kapteenina, pelaajana tai fanina. Projektin takana ovat parturiliikeketju M Room ja tamperelainen Mainostoimisto Propaganda Finland Oy.
– Meille tulee M Roomille todella paljon yhteydenottoja juniorijoukkueilta koskien sponsorisopimuksia. Lajin kustannukset ovat nousseet ja monilla seuroilla tekee tiukkaa. Olen itsekin pelannut vuosia nuorempana ja lajin hienous piilee paitsi itse urheilussa myös joukkueena tekemisessä – sen haluaisi suoda kaikille, M Roomin toimitusjohtaja Toni Kylätasku kertoo.
– Jääkiekko on Suomessa yhteinen innostuksen ja kiinnostuksen kohteemme. Kiekkohuuma avaa junnukiekolle yhden oven lisää, jonka kautta tuetaan tulevien vuosien Granlundeja ja Selänteitä. Kun yhdistetään fanittaminen, intohimo jääkiekkoon ja hyväntekeväisyys, ei voida olla kuin hyvällä asialla, Propagandan toimitusjohtaja Samuli Korhonen sanoo.
Korhosen mukaan Kiekkohuuman kaltaiset kampanjat ovat tärkeä apu seuroille ja edesauttavat huomisen tähtipelaajia – yksittäisilläkin teoilla voi olla huomattava merkitys. Lajin harrastusmahdollisuuksien edistäminen on myös Kylätaskun tavoite.
– M Room laajenee tällä hetkellä kovasti Amerikassa ja siellä osakkainamme on useita suomalaisia NHL-pelaajia. Tästä kaikesta syntyi ajatus, voisimmeko jollakin tavalla auttaa Suomessa jääkiekon harrastustoimintaa, hän jatkaa.
Eniten faneja kevääseen mennessä kerännyt kapteeni pääsee kahden hengen All Inclusive -matkalle Bostoniin seuraamaan NHL-joukkue Boston Bruinsia tositoimissa. Samanlainen VIP-paketti arvotaan maaliskuussa myös kaikkien Kiekkohuumaan osallistuneiden kesken. Faneilla on merkitystä myös hyväntekeväisyyden kannalta, sillä jokainen uusi fani kerryttää sponsorilahjoitusten myötä Kiekkohuuman hyväntekeväisyyspottia.
– Kyse on melko mittavasta projektista, mutta on tämä sen arvoista. Tarkoituksenamme on tarjota niin yrityksille kuin yksityishenkilöille oiva mahdollisuus tukea nuorten urheilutoimintaa. Kiekkohuumaan osallistuminen on maksutonta ja jokainen pelaajaksi tai kapteeniksi rekisteröitynyt saa parturiliike M Roomiin viiden euron arvoisen lahjakortin. Yritykset voivat puolestaan osallistua kampanjaan sponsorin ominaisuudessa, Kylätasku sanoo.
Kiekkohuumalaisten kesken arvotaan kuukausittain erilaisia tuotepalkintoja ja joka kuukausi eniten faneja kerännyt joukkue voittaa 1.000 euroa sponsorirahaa. Kiekkohuumalla on joka kuukausi myös oma yrityssponsorinsa.