Saunayhtiö Harvia on selvittänyt suomalaisilta mikä ajaa saunomaan useita kertoja viikossa, mitä siellä tehdään ja mikä on olotila saunomisen jälkeen. Mökkeily ja saunominen kuuluvat yhteen lähes poikkeuksetta. Vastaajista yli 60 prosenttia hakee saunasta apua, kun lihakset ovat jumissa.
Digitalisaatio ei ole onnistunut murtautumaan saunaan, sillä saunassa ei ei someteta eikä siellä tarvita digitaalisia virikkeitä. Kiellon älypuhelimen käytölle saunassa antaa 84 prosenttia ja 73 prosenttia ei halua saunaan musiikkia.
– Saunamaailma on muuttunut melkoisesti entisistä ajoista, jolloin saunassa synnytettiin, valmistettiin mallasta ja savustettiin lihaa. Nyt haetaan nautintoa ja rentoutumista. Saunasta on tullut yksi tärkeimmistä mukavuusvyöhykkeistä kiireisen elämän keskellä, kyselyn tuloksia pohtii Harvian markkinointijohtaja Timo Huhtamäki.
Mökkeilyn yhteydessä suomalaisista saunoo 82 prosenttia, ja saunasta uimaan haluaa yli 70 prosenttia vastaajista. Yli 60 prosentille sauna kuuluu viikonlopun ja juhlapyhien perinteeseen. Aamusauna ei kuulu suomalaiseen saunaperinteeseen, sillä vain seitsemän prosenttia vastanneista innostuu saunomaan aamuisin. Tulokset selviävät Harvian maaliskuussa 2016 teettämästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1.029 suomalaista.
– RTS:n uusimman tutkimuksen mukaan lähes neljä miljoonaa suomalaista harrastaa mökkeilyä. Kun näistä reilusti yli kolme miljoonaa saunoo, niin voidaan todeta, että sauna jos mikä on Suomi-identiteetin ydin, Huhtamäki jatkaa.