Matkapuhelinoperaattori Elisa on ryhtynyt katkaisemaan yritysasiakkaiden dataliikenteen ulkomailla ilman varoitusta ja palvelun mainonnassa kerrotun vastaisesti. Tilanne on aiheuttanut ongelmia monille ulkomailla matkustaville yritysasiakkaille, kun datayhteydet kotimaahan ovat yllättäen katkenneet kesken loma- tai työmatkan.
Kyse on Euro Traveller -liittymästä, jota Elisa markkinoi edelleen yritysasiakkailleen rajattomalla datan käytöllä ulkomailla. Liittymän mainostetaan toimivan samoilla ehdoilla kuin asiakkaan suomalainen liittymä, joten siitä on muodostunut suosittu tuote.
– Palvelun avulla voi puhua ja surffata ulkomailla EU:n alueella rajattomasti kiinteään päivähintaan. Puhuminen, netin käyttö ja tekstiviestien lähetys kuluttaa liittymäpakettiasi samalla tavalla kuin kotimaassa, Elisan verkkosivuilla kerrotaan.
Stara on kuitenkin saanut selville, että Elisa on kaikessa hiljaisuudessa ja asiakkailleen kertomatta ryhtynyt rajoittamaan datalikennettä merkittävästi. Elisan rajattomaksi mainostama tuote on nimittäin todellisuudessa rajoitettu, eli yhtiön markkinointi johtaa asiakasta olennaisesti harhaan.
– Palveluun on kaikessa hiljaisuudessa tehty 17. maaliskuuta muutos, jossa asiakkaan datayhteys katkaistaan, kun 500 megaa päivässä täyteen. Sen jälkeen nopeus on 128 kilobittiä, jolla ei lue edes sähköposteja tai surffaa verkkosivuilla. Tällainen datayhteyden yllättävä katkeaminen vaikuttaa varmasti asiakkaiden liiketoimintaan, Staran haastattelema Elisan työntekijä kertoi.
– Muutos olisi helposti voitu välttää järkevällä viestinnällä ja keskustelulla yritysasiakkaiden kanssa. Yksinkertaisesti sillä, että asiasta olisi avoimesti tiedotettu. Nyt kaikki on tehty salaa, mikä ei ole oikein asiakkaita kohtaan, sama henkilö jatkoi. Hän ei ymmärrettävistä syistä halunnut nimeään julkisuuteen.
Stara otti eilen tiistaina yhteyttä Elisan tekniseen tukeen, Elisan yritysasiakkaiden tekniseen tukeen ja useisiin Elisan jälleenmyyjiin, joista yksikään ei tiennyt tästä muutoksesta. Operaattori ei nimittäin ole kertonut muutoksesta edes omille myyjilleen, jotka näin ollen myyvät edelleen palvelua asiakkaille harhaanjohtavilla tiedoilla.
Elisan rajaton onkin rajattu
Yksityiskäytössä Elisan asettama 500 megan raja tulee harvoin täyteen normaalilla käytöllä, mutta yrityskäytössä 500 megaa voi täyttyä, jos nettisurffailun, sosiaalisen median ja sähköpostien lisäksi yrityksen järjestelmiin on siirrettävä esimerkiksi runsaasti kuvia, videoita tai vaikkapa rakennuspiirustuksia.
Kysyimme Elisan yritysasiakkaiden liittymäliiketoiminnasta vastaavalta liiketoimintajohtajalta Petteri Svenssonilta miksi Elisa ei ilmoittanut asiakkailleen palvelun ehtojen olennaisesta muutoksesta ja rajattomana markkinoidun liittymänsä rajoittamisesta.
– Siitä ei ole erikseen tiedotettu asiakkaita, koska ehtoja ei ole muutettu ja oikeus nopeuden rajoittamiseen tietyn käyttömäärän jälkeen on alunperinkin mainittu palvelun ehdoissa. Katsoimme, että tarvetta erilliseen tiedottamiseen ei ollut, Svensson kertoi.
Staran selvitysten mukaan Svenssonin väite Euro Traveller -palvelun ehdoista ei pidä paikkaansa. Alkuperäisissä 15. lokakuuta 2014 julkaistuissa ehdoissa ei nimittäin ole mainintaa käyttömäärään perustuvasta rajoituksesta. Ehdoissa oli maininta, että Elisa voi halutessaan rajoittaa dataa, mutta käyttömäärään perustuvaa rajoitusta tai 500 megan rajaa ehdoissa ei mainittu.
Elisa lisäsi maininnan 500 megan rajoituksesta palveluehtoihinsa 17. maaliskuuta 2016. Palvelun heikennyksestä ei tuolloin ilmoitettu lainkaan palvelun asiakkaille, kuten ei myöskään Elisan omalle tekniselle tuelle ja myyjille. Lisäksi yhtiö markkinoi myös verkkkosivuillaan roaming-palveluaan rajattomana.
Palvelun muutoksesta tekee erityisen poikkeuksellisen se, että ilmoittamatta asetetun käyttörajan tultua täyteen katkeaa datayhteys yritysasiakkailta käytännössä kokonaan. Svenssonin mukaan Elisa kuitenkin katsoo, että rajoitetulla 128 kilobitin nopeudella onnistuu normaali verkon käyttö.
– Teknisestä näkökulmasta katsottuna rajoitetulla 128 kilobitin nopeudella pitäisi pystyä lukemaan sähköpostit ja hoitamaan internetin peruskäyttö, mutta myönnän, että toki hitaasti, mutta se on edelleen se peruste sille, Petteri Svensson kertoi Staralle.
Todellisuudessa 128 kilobitin, eli noin 0,12 megan, nopeudella ei saa edes Elisan omia verkkosivuja auki ilman pitkää odottamista. Myös muun muassa sosiaalisen median, sähköpostin liitetiedostojen ja yritysten CRM-järjestelmien normaali käyttäminen on käytännössä mahdotonta.
128 kilobitin datanopeus otettiin alunperin käyttöön internet-modeemeissa vuonna 2000, eli 16 vuotta sitten. Silloin tuolla nopeudella kyettiin surffaamaan verkossa normaalisti, mutta sittemmin verkkosivustojen koko ja teknologia ovat muuttuneet täysin toiseksi.
”Yllättäen puhelin hyytyi totaalisesti”
Yksi Elisan palvelun heikennyksen kanssa ongelmiin joutuneista on helsinkiläinen yrittäjä Pasi Siimes, joka joutui äskettäin Italiassa ongelmiin Euro Traveller -liittymänsä kanssa. Elisa nimittäin katkaisi Siimeksen datayhteydet kesken työpäivän.
– Olin autolla toisen toimipisteemme tsekkausreissulla Toscanassa. Minulla on aina kuljettaja, joten moottoritiet menevät aina duunia tehdessä puhelimella. Minulla ei ollut mukana muuta verkkoyhteyttä. Yllättäen puhelin hyytyi totaalisesti ja lähinnä vain WhatsApp toimi. Seuraavana päivänä liittymä toimi taas, Pasi Siimes kertoi.
Datan tämänkaltainen käytännössä täydellinen katkaiseminen keskeyttää usein työpäivän ja pahimmassa tapauksessa vesittää koko päivän työpanoksen. Oman lisänsä ongelmaan tuo se, että datayhteyden katkaisemisesta ei tule minkäänlaista ilmoitusta käyttäjälle. Yritysten matkailevalle henkilöstölle dataliittymä ja sen toimintavarmuus ovat erittäin merkittäviä seikkoja.
– Meillä puolet liikevaihdosta tulee Italiasta. Kukaan ei soita, vaan kaikki tapahtuu maililla ja pikaviesteillä. Kyllähän se toimintaa haittaa, kun ykskaks olet ulkomailla ilman verkkoyhteyttä, Pasi Siimes jatkoi.
Yritysliittymät eivät ole ainoa ongelmakohta, josta Elisa on ollut viime aikoina otsikoissa. Taannnoin yhtiö nimittäin kertoi rajoittavansa 30. huhtikuuta jälkeen asiakkaidensa datanopeuden ulkomailla 0,25 megaan, jolla normaali verkon ja sosiaalisen median käyttö ei ole enää mahdollista. Muutokselle Elisa kiertää EU-asetusta, joka määrittää kuun vaihteesta lähtien maksimihinnat roaming-maksuille EU-maissa.
PÄIVITYS 13.4.2016, kello 10.10
Elisa Euro Traveller -palvelun esittelysivun tekstiä on muokattu eilisen haastattelun jälkeen. Palvelun markkinointitekstissä vielä eilen tätä artikkelia kirjoitettaessa ollut ”rajattomasti kiinteään päivähintaan” on nyt muutettu muotoon ”lähes rajattomasti kiinteään päivähintaan”. Muutos selviää alla olevista 12. huhtikuuta ja 13. huhtikuuta otetuista kuvakaappauksista.