Omalla ja läheisten terveydellä pelottelu kuuluu suomalaiseen alkoholipolitiikkaan keskeisenä työkaluna. Olutliiton mukaan Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen on käynyt kamppailuun vahvan oluen kauppamyynnin estämiseksi käyttämällä uhkailua ja pelottelua.
Olutliitto tukee käynnissä olevaa kansalaisaloitetta, jonka tavoitteena on muuttaa päivittäistavarakauppojen 4,7 prosentin alkoholiraja 7,5 prosenttiin. Alkon toimitusjohtaja on ilmoittanut, että Alko sulkee syrjäseudulta kymmeniä viinakauppoja, mikäli vahvat oluet tulevat kauppoihin. Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen pitää tätä käsittämättöminä.
– Ei kukaan ole kieltämässä Alkolta vahvojen oluiden myyntiä. Päinvastoin uusi kilpailutilanne avaisi Alkolle loistavan mahdollisuuden parantaa olutvalikoimaansa ja asiakassuhdettaan sekä erikoistua nykyisen viinikaupan tapaan sellaisiin oluisiin, joita ei syystä tai toisesta saisi päivittäistavarakaupoista, Kähkönen sanoo.
Kähkönen muistuttaa, että kaikki kotimaiset pienpanimo-oluet ja kansainväliset laatutuotteet eivät päätyisi markettien ja kyläkauppojen hyllyille, vaikka 4,7 prosentin rajaa nostettaisiin tuntuvasti.
– Jos minä olisin Alkon johtaja, sen sijaan että tuskailisin vuosien mittaan kuralle menneen olutmyynnin kanssa, ryhtyisin etsimään Suomesta ja maailmalta kilpailukykyisiä tuotteita. Sitten rakentaisin maan laajimman olutvalikoiman ja ylivoimaisen palvelun brändi- ja laatutietoisille kuluttajille, Kähkönen sanoo.