Ei ole salaisuus, että verkossa näkyvät mainokset valikoituvat some-käytöksesi perusteella. Esimerkiksi ulkomaanmatkoista Twitter-viesteissään haaveilevien ruudulle saattaa hyvinkin ilmaantua läjäpäin matkatoimistojen mainoksia.
Pian mainokset alkavat valikoitua myös sen perusteella, mitä emoji-hymiöitä Twitter-käyttäjän viesteissä näkyy. Hampurilaista esittävää emojia käyttäneiden ruudulle voi pian ilmaantua hampurilaisravintoloiden mainoksia, ja tuttipulloemojit viesteissä voivat johtaa lastenhoitotarvikkeita mainostaviin ilmoituksiin.
– Emojeista on tullut ihmisille, julkaisijoille ja brändeille kaikkialla arjessa läsnä oleva keino ilmaista tunteitaan. Emojeja on twiitattu vuodesta 2014 lähtien yli 110 miljardia kappaletta, Twitterin Neil Shah kirjoittaa yhtiön blogitekstissä.
Emojien käyttö on kasvanut viime vuosien aikana räjähdysmäisesti sosiaalisessa mediassa. Kesäkuun 17. päivä on jopa julistettu kansainväliseksi, vuosittaiseksi emoji-päiväksi.