Viikonloppuna Tampereella ensikertaa järjestetty Freedom Festival keräsi jatkoklubeineen yhteensä 3.800 kävijää, ja onnistui järjestäjien mukaan odotetusti. Järjestyshäiriöt olivat minimissä ja ihmiset juhlivat koko viikonlopun hyvissä tunnelmissa, joten tapahtuma on saamassa myös jatkoa. Stara oli paikalla raportoimassa festarin tunnelmia.
Lauantaina kolmelta iltapäivällä 03Crew-stagelle nousi Yona, jonka poppia, folkia, reggaeta ja hiphopia yhdistelleet kappaleet ja heleä lauluääni herättelivät krapulaista yleisöä auringonpaisteessa. Silta-sarjan tunnuskappaleesta parhaiten tunnettu tanskaisyhtye Choir of Young Believers oli joutunut perumaan keikkansa, joten korvaajana Soundi Stagella nähtiin Paperi T. Vaikka keikka oli jo neljän aikoihin, oli Paperi T:n synkän sävyistä vaihtoehtoräppiä kerääntynyt kuuntelemaan paljon ihmisiä. Artisti vitsaili, että oli aikonut opetella Silta-sarjan tunnuskappaleen esitettäväksi keikalle, mutta ei ehtinyt.
Seuraavaksi festariyleisölle tarjottiin kahden varsin erilaisen kokoonpanon keikat, kun Laituri-lavan valtasi punkyhtye Lapinpolthajat ja 03Crew-lavan laulaja-lauluntekijä Iisa. Aina yhtä upean Iisan keikalla kuultiin kappaleita pääasiassa uudelta Kukaan ei oo kenenkään -albumilta, ja laulajan indiepop toimi hyvin kesäisessä iltapäivässä. Kuudelta festareilla kuultiin kahta pitkän uran tehnyttä suomalaisyhtyettä, kun vuorossa olivat reggae-rockia tarjonnut Plutonium 74 ja alkuaikojen alternative metallin kevyempään ja elektronisempaan tyyliin vaihtanut Sara.
Soundi Stagella soittanut Atomirotta tarjoili yleisölle suomiräppiä ja rockia yhdistellyttä musiikkiaan vetäen paikalle paljon innokkaita fanejaan. Festarit jatkuivat jälleen psykedeelisissä merkeissä, kun Teksti-TV 666 tarjosi Krautrockia 03Stagella. Ilmassa liikkui uhkaavasti tummia pilviä, mutta onneksi pilvet ohittivat Ratinan ja kastumiselta vältyttiin. Scandinavian Music Group veti runsaasti yleisöä Soundi Stagelle samalla kun suomalaisen hiphopin ystäviä hemmoteltiin Player’s Boat -laivalla Tommishockin & Kalifornia-Keken tummasävyisen räpin muodossa.
03Stagella nähtiin kireitä spandex-housuja, kun erittäin pitkän uran kokeellisen musiikin parissa ja ulkomaillakin menestystä niittänyt Circle valtasi lavan. Laituri-lavalla esiintyi puolestaan Disco Ensemble -yhtyeen Miikka Koiviston elektroninen projekti Hisser. Ilta läheni loppuaan, ja festarit päätettiin hiphopin merkeissä. Player’s Boatin lavalla kukkoili Tuuttimörkö, joka lupasi upottaa koko paatin. Laiva ei onneksi uponnut kirjaimellisesti, mutta funkkaava räppi upposi hyvin ääriään myöten täynnä olleen laivaravintolan yleisöön kesäyössä.
Festivaalit kruunasi henkilöllisyytensä maskin taakse piilottanut UZ. Pitkän linjan konemusiikkiartistiksi huhuttu muusikko tarjoili suviyössä instrumentaalia trap-musiikkia. Artistin kolkot biitit ja raskaat trap-bassot tanssittivat yleisöä kellon lähestyessä puolta yötä.
Kävijöitä oli lauantaina enemmän kuin perjantaina. Mistään kaikkea kansaa kosiskelevasta massiivisesta tapahtumasta ei siis ollut kyse, ja vaikka alue ei ollut tupaten täysi, oli tunnelma erittäin lämmin. Tampereen kesässä on ehdottomasti tilaa Freedomin kaltaisille monipuolista vaihtoehtoisempaa musiikkia sen eri muodoissa tarjoavalle kaupunkitapahtumalle.