Snapchat on patentoinut kuvantunnistamiseen perustuvan tekniikan, joka voi pian vaikuttaa sovelluksen käyttäjälle tarjoamiin ominaisuuksiin ja mainoksiin. Sovellus saattaakin jo lähitulevaisuudessa esittämään mainoksia sen perusteella, minkälaisia kuvia sillä on otettu.
Snapchatin tavoitteena on, että sovellus alkaisi ehdottamaan erityisiä filttereitä käyttäjän kuvassa näkyvien asioiden perusteella. Sovellus saattaisi ehdottaa esimerkiksi Empire State Buildingia kuvannutta lisäämään otokseen pilvenpiirtäjää pitkin kiipeävän King Kongin.
Kuvantunnistus vaikuttaisi kuitenkin erityisesti mainosten sisältöön. Mikäli käyttäjä ottaisi kuvan kahvikupista, saattaisi sovellus esittää hänelle kahviloiden mainoksia ja tarjota niiden alennuskuponkeja.
Ravintolat voisivat ottaa käyttöön myös eräänlaisia digitaalisia leimakortteja. Asiakkaan otettua tietystä tuotteesta tarpeeksi monta kuvaa, saatettaisiin hänet palkita esimerkiksi lahjakortilla.
Business Insiderin mukaan Snapchatin suunnitelmissa olisi myös kilpailuttaa yhtiöitä siitä, mikä niistä tarjoaa suurimman summan tiettyyn hakusanaan liittyvistä mainoksista.
Snapchat on jo jonkin aikaa tarjonnut käyttäjille niin kutsuttuja geofiltereitä hänen sijaintinsa perusteella. Esimerkiksi Tampereella Snapchatia käyttäneet ovat voineet lisätä kuviinsa erityisiä kaupunkiin liittyviä filttereitä.